Columns

H&M en de HU

Hoewel de Openavond van de HU al een week geleden was, staan er nog veel rood-wit-blauwe driehoeksborden langs de weg in Naarden en in Bussum. De fleurige, opvallende borden moeten met name toekomstige studenten naar de faculteit educatie lokken. Want alle teksten, ze zijn te lang om te onthouden, zeggen iets over het belang van een meester of juf in je leven. ’t Is voor het eerst dat er zoveel van die borden als aankondiging, nu dan ook als afkondiging, te zien waren. Ik ben daarom benieuwd hoe de opkomst is geweest. Bijvoorbeeld of die driehoeksborden relatief meer mensen naar de Faculteit Educatie hebben gelokt. Maar die cijfers zijn nog niet bekend.

Bij de komst van H&M in Nederland in 1989 werkte ik bij het reclamebureau dat hun eerste campagnes verzorgde. Een kopregel van mijn hand was Pies toe joe toe. Je zag op billboards, zogenaamde mupi’s en abri’s, een donker jongetje in een kleurige outfit een V-teken maken.
H&M had laten onderzoeken wat beter scoorde, kleuren advertenties in een regionale krant of buitenreclame in diezelfde regio (voor natuurlijk een vergelijkbaar budget). Buitenreclame bleek beter te werken. Daarom zie je sinds de introductie van H&M in ons land nog steeds hun opvallende billboards.