In een zes minuten durende presentatie op TED.com vertelt Geoff Mulgan over het succes van de Studio scholen, gericht op jongeren tussen de 14 en 19 jaar in Engeland. Net als bij ons zitten Engelse scholen vol met leerlingen die zich vervelen en hun school niet afmaken en werkgevers die klagen dat er steeds minder geleerd wordt op school wat ze in de praktijk nodig hebben.
Uit een recent onderzoek kwam naar voren dat niet-cognitieve vaardigheden net zoveel zeggen over succes in het leven als diploma’s en intelligentie. Op de nieuwe Studio scholen wordt werk en leren zoveel mogelijk geïntegreerd in de vorm van projecten die uitgevoerd worden in samenwerking met lokale en regionale partijen. Het maximaal aantal leerlingen is 300.
Na de eerste twee scholen in Luton en Blackpool zijn er inmiddels 35 van deze Studio scholen in Engeland, die vaak gespecialiseerd zijn op een bepaald gebied, zoals entertainment, toerisme of media. De resultaten na de eerste twee jaar zijn zeer bemoedigend. De slechtst presterende leerlingen uit het verleden behoren in de landelijke tests tot de hoogst scorenden.
Zij spreken van
– learning by doing
– learning in teams
– learning by doing things for real.