Sodexo, de cateraar die de faculteitskantines van de Hogeschool Utrecht voorziet van boterhammen en kroketten, heeft het Gouden Dienblad gewonnen in de Fairtrade@Work campagne van Stichting Max Havelaar.
Bedrijven konden een originele Fairtrade activiteit bedenken. In de 800 bedrijfsrestaurants van Sodexo kunnen gasten deze week zelf hun Fairtrade menu samenstellen met speciale receptenkaartjes. Marinka Hendrikx, cateringmanager van de kantine in de faculteit Communicatie & Journalistiek is blij verrast met het Gouden Dienblad, ze wist het nog niet. ‘Maar we hebben deze week inderdaad Fairtradeweek, waarin we onze fairtradeproducten extra aandacht geven. Wel jammer dat het hertentamenweek is, en dus rustig in de kantine.’ Volgens Hendrikx is het moeilijker om een studentenkantine gebruik van fairtradeproducten aan te moedigen. ‘De meesten willen toch kroketten en kaassouffles. Maar soms komt er wel eens een student die er speciaal naar vraagt.’
Ook koekfabrikant Hoppe viel in de prijzen. Bij zowel Sodexo als Hoppe werden medewerkers getrakteerd op Fairtrade ijsjes en muffins. Het doel van de Fairtrade@Work campagne is om gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren. Deze week zijn er bij 3300 andere bedrijfslocaties ook Fairtrade-activiteiten, zoals een speciaal ontbijt, een lunch of een quiz.