Meer dan tien jaar geleden was Peter Schaapman werkzaam bij de afdeling Personeelszaken van de NOS. Daar was hij de contactpersoon voor stagiairs en Peter ging dit geleidelijk aan ook doen voor enkele publieke omroepen. Inmiddels is een zelfstandige afdeling Mediastages opgericht onder leiding van Jannerieke Hommenga. Met vier personeelsleden hebben zij vorig jaar 1210 stagiaires geplaatst bij verschillende bedrijven, waarvan de meeste op het Mediapark in Hilversum zijn gevestigd.
Gistermiddag heette Jannerieke iedereen welkom in een volgepropt en warm zaaltje van de Media Academie. Daar zaten vertegenwoordigers van bedrijven en scholen, die respectievelijk stagiars nodig hebben en kunnen leveren. Van onze HU waren twee docenten van de FCJ (Faculteit Communicatie & Journalistiek) aanwezig. Meisjes blijken meer in trek zijn dan jongens, voornamelijk voor redactiewerk. Het zijn hbo'ers (64%), een groeiend aantal universitaire studenten (22%) en (14%) mbo'ers.
De meeste studenten worden geleverd door InHolland, dan de HvA en onze HU op plek drie. Het merendeel komt uit de journalistieke hoek, dan mediamanagement en daarna marketingcommunicatie. Maar ook techneuten en marketeers zijn welkom. Er is een toenemende vraag naar ICT'ers; zo groot, dat de stageplaatsen niet gevuld kunnen worden. Mediastages gaat ook samenwerken met het Nederlands Uitgevers Verbond en denkt een nieuwe bron voor stageplekken te hebben gevonden. Zijn onze stagecoördinatoren geïnteresseerd?