Studenten van de HU wonnen de MediaBattle van hun collega’s van Saxion. Sofie Bernhagen (24) bedacht met andere studenten van communication & media design het winnende concept: een marketingplan om de Voorstraat en omgeving als trendy winkelgebied neer te zetten.
De Voorstraat, dat is toch die straat met een koffieshop, tattoozaak, krakersbolwerk en prostituees om de hoek?
‘Ja, maar er zitten ook winkeltjes met tweedehands kleding, leuke cafeetjes en cd-winkel Plato. Van de ondernemers hoor je dat dat rauwe erbij hoort. Zij willen een betere promotie van de leuke kanten: dat er zich steeds meer jonge ondernemers vestigen.’
Waaruit bestaat jullie plan?
‘Wij hebben de term SoVo bedacht. Met een knipoog naar SoHo, de trendy wijken in New York en Londen. SoVo staat voor So Voorstraat en gaat over het hele gebied rondom de Breedstraat, Hardebollenstraat en Wittevrouwenstraat. Er zijn daar veel winkeltjes met een alternatieve sfeer. Dat is heel anders shoppen dan in ketens zoals de H&M.’
Hoe gaan jullie dat promoten?
‘Onder andere door een website te bouwen met informatie over het gebied. Ook social media zijn belangrijk in het creëren van eenheid en samenhang. Daarnaast willen we een ruilactie opzetten. Plato zet iets in designkledingzaak Puha en vice versa. Letterlijk verbinden we de straat door parapluutjes in het hele gebied te hangen.’
Is zo’n battle leerzamer dan de normale lessen?
‘Het is spannender. We moeten in een week een concept bedenken en presenteren. Dat betekent snel knopen doorhakken. En we strijden tegen andere studenten terwijl we ook contact hebben met een daadwerkelijke partij in de samenleving.’
Wordt het SoVo-concept ook echt uitgevoerd?
‘We werken het de komende acht weken uit. Daarna gaan we met de winkeliersvereniging om de tafel zitten om te kijken welke elementen in de werkelijkheid bruikbaar zijn.’