Nieuws

Wie wint de App-oorlog?

Het is oorlog in de appstore! Hoe ga je opvallen en zorgen dat je niet op het app-kerkhof terecht komt? En dan moet er ook nog een maatschappelijk doel worden bereikt: gezond gedrag bij scholieren. Vragen en dilemma’s die zestig studenten van verschillende opleidingen deze week bezighouden in de #Youthbattle. Vandaag: de tussenstand. Locatie: een voormalige kerk in de binnenstad.

Gezond i.p.v. kroket
De #Youthbattle in een notendop: vijf maatschappelijke spelers (Voedingscentrum, Trimbos Instituut, Mijn kind online, Rutgers WPF en de Nationale Hoorstichting) geven vijftien teams van elk vier studenten de opdracht in een week tijd een mediastrategie te bedenken voor hun prangende vraag: hoe bereik je scholieren in het volgen van een gezondere leefstijl? Bijvoorbeeld: hoe krijg je ze zover in de kantine te kiezen voor een salade in plaats van een kroket, leuk uit te gaan zonder excessief drank- en drugsgebruik, of dat ze zich goed voelen over hun lijf.
 
 
Worstelen met de jury
‘Een vermoeiende maar superleerzame week’, vindt Timo Stegeman (22), derdejaars digitale media en communicatie. Tijdens de tussenpitch met de juryleden die de #Youthbattle-week vandaag in tweeën deelt, bespreken hij en zijn team met de jury (docenten en afgezanten van Rutgers WPF) de eerste stappen. Ze willen een crossmediaal concept maken waarin complimenten geven en krijgen een spel wordt. ‘Ga je idee testen! Er zit een school hier om de hoek’, raadt een van de juryleden aan. ‘Stel vijf scholieren vragen en je weet alweer veel meer.’ Even later is het groepje inderdaad uitgevlogen. Bij terugkomst zegt Timo: ‘Hoe concreter we worden, hoe enthousiaster. Ik denk dat we wel een kans maken. De opdrachtgever heeft straks in ieder geval een bruikbaar idee om op verder te gaan. Wel chill, scheelt weer een duur marketingbureau.’ 
 
Eager to win
De rest van de week krijgen de teams de tijd om hun strategie concreet uit te werken. Vrijdag is de finale. ‘Het is behoorlijk intensief’, aldus Joël de Boer (21), derdejaars communicatiemanagement. Met zijn team heeft hij een app bedacht waarmee scholieren voor en na een avondje stappen beoordelen hoe ver ze zelf gaan in drank- en drugsgebruik. ‘Maar ook een uitdagende week, omdat het voor echte opdrachtgevers is. En die bokaal maakt me eager to win.’ Hij vindt het leuk om met studenten uit verschillende studies samen te werken. ‘Straks als communicatiedeskundige doe ik dat ook.’ Hij heeft gehoord dat als je wint, de opdrachtgever je inhuurt. ‘Dat zou heel tof zijn, natuurlijk wel tegen betaling.’ 
 
 
De #Youthbattle is een samenwerking tussen de lectoraten Crossmedia business en Crossmediale communicatie in het publieke domein en het center of expertise Creatieve industrie, in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).