Columns

HU-sport HO-maar

Studenten die aan sport doen tijdens hun studie verdienen achttien procent per jaar meer dan de studenten die niets aan sport doen, wat neerkomt op ongeveer zevenduizen euro per jaar. Dit bericht staat vandaag op de site DNA news. Het gaat over een onderzoek van het Sport Industry Research Centre van de Sheffield Hallam University onder ruim 5800 studenten en 112 afgestudeerden die nu bij Engelse topbedrijven werken.

Scholieren en studenten die regelmatig trainen, blijken vaak gestructureerder en gedisciplieerder te werken. En ondanks dat ze minder vrije tijd hebben, halen ze betere studieresultaten. Uit genoemd onderzoek komt ook naar voren dat meer dan de helft van de studenten zegt dat participeren in sport hun sociale vaardigheden heeft verbeterd, hen heeft leren werken in een groep en hen heeft geholpen leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen.

In Engeland sport men meer op scholen en universiteiten dan in verenigingen, zoals in ons land. Toch zullen de uitkomsten niet zoveel afwijken. Meer dan negen van de tien ondervraagden denken dat ze doordat ze aan sport hebben gedaan, betere werknemers zullen zijn. De afgestudeerde student die aan sport deed tijdens zijn studie blijkt, nog steeds volgens het onderzoek, makkelijker aan een baan te komen. Hoeveel HU-sportverenigingen hebben we eigenlijk?