Misschien ben je al eerder geconfronteerd met werk van fotograaf Anton Corbijn, bijvoorbeeld als je behoort tot de lezers van Muziekkrant OOR uit de vorige eeuw of als er onlangs scholieren aan de deur zijn geweest om kinderpostzegels te verkopen, want die van dit jaar zijn door hem ontworpen. Corbijn is inmiddels wereldberoemd als fotograaf, grafisch ontwerper en regisseur van videoclips en films.
Voor de vandaag verschenen NRC DeLuxe treedt hij op gastredacteur. Dat betekent veel prachtige zwart-witfoto’s van hemzelf en van andere topfotografen die Corbijn inspireerden. Ook een foto van zijn werkplek (hij heeft er meer op deze aardbol) in Den Haag met betonnen wanden, die hij opzettelijk kaal houdt. “Kale, grijze wanden zijn overal ter wereld mijn decor. Ik hou van subjectief neutrale achtergronden.”
Inderdaad, want ik herinner me dat we in het najaar van 1976 (ik werkte toen in de muziekindustrie) foto’s van Ry Cooder gingen maken in een garage in de Bijlmer. Corbijn maakte ook een foto van mij en Ry Cooder, elkaar tegemoet lopend met een betonnen muur als achtergrond. Cooder werd jaren later pas echt bekend met zijn album Ry Cooder – Buena Vista Social Club. Corbijn dankt zijn faam mede aan het feit dat Bono hem tot ‘huisfotograaf’ van U2 benoemde.