Met de handtekeningen van Stella Kuin (directeur Instituut voor ICT) en Johan Versendaal (lector Extended Enterprise Studies) is het startschot gegeven voor een onderwijsinnovatiepilot binnen het Instituut voor ICT. De twee partijen gaan samenwerken in het ontwikkelen en aanbieden van een ‘blended learning’-variant van het vak Organisatie en ICT 1.
Blended learning is een didactisch concept waarbij studenten leren door de combinatie van face-to-face en online onderwijs met gebruik van technische hulpmiddelen, zoals een elektronische leeromgeving. Het Instituut voor ICT heeft de hulp van het lectoraat Extended Enterprise Studies ingeroepen om samen de principes van blended learning en de huidige situatie te analyseren.
Daarop gebaseerd wordt een structuur voor een blended vorm van het vak Organisatie en ICT 1 ontworpen, dat in blok B van het collegejaar 2014-2015 wordt geïmplementeerd. De eerstejaars voltijdstudenten van de vier ICT-opleidingen zullen dan het vak in de blended vorm aangeboden krijgen. Ten slotte worden door het lectoraat de uitkomsten geëvalueerd en de opgedane kennis teruggegeven aan het onderwijsteam.
ICT-curriculum
De pilot richt zich daarnaast op hoe blended learning toepasbaar is op het huidige ICT-curriculum. Naar verwachting zal niet het gehele curriculum in de toekomst blended worden, omdat niet alle cursussen hier even geschikt voor zijn. In de pilot wordt onderzocht welke zaken elektronisch kunnen en welke leselementen fysiek moeten worden aangeboden.
Bron: HU Redactie