Utrechtse jongerencoalitie tegen leenstelsel

Een aantal jongerenorganisaties in Utrecht trekt gezamenlijk op tegen de invoering van het leenstelsel en afschaffing van de basisbeurs. Zij roepen studenten op om naar de landelijke demonstratie te komen op 14 november in Den Haag.

De gelegenheidscoalitie bestaat onder meer uit VIDIUS studentenunie, Kritische Studenten Utrecht en de politieke jongerenclubs CDJA, ROOD (van de SP) en PINK! (Partij voor de Dieren). Zij vrezen dat het leenstelsel ertoe leidt dat veel jongeren niet gaan studeren of afzien van bestuursfuncties tijdens hun studie.

De partijen gaan flyers uitdelen op de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. De besturen van beide instellingen zijn benaderd of zij bereid zijn om informatie via de mail te versturen. Aan de universiteit vindt een aantal informatiebijeenkomsten plaats. ‘We gaan ook actief met hbo-verenigingen in gesprek, maar zijn tot op heden helaas nog niet gevraagd voor een informatieavond’, meldt Isabelle Beelen, voorzitter van VIDIUS.