Columns

Citymarketing en persvrijheid

De hele zomer, nog tot 9 september, draaien er films van Woody Allen, pseudoniem van Allen Stewart Konigsberg (1935), in EYE in Amsterdam-noord. Bijna de meeste van zijn recente films zijn in Europa opgenomen, omdat hij zijn films in Amerika (vaak opgenomen in New York) niet gefinancierd kreeg. Barcelona wilde echter wel investeren, €1.3 miljoen in Vicky Christina Barcelona. Daarna volgden andere Europese steden met bijvoorbeeld Midnight in Paris, To Rome with Love en vier films in Londen, waarvan You Will Meet A Tall Dark Stranger de beste kritieken kreeg.

Al die steden zeggen er baat bij te hebben gehad dat Allen hun stad als achtergrond gebruikte, want als tegenprestatie voor de investering van enkele miljoenen, filmde de 81-jarige cineast de mooiste plekjes. Ook Amsterdam werd door hem benaderd. Voor een investering van 14 miljoen zou hij een nieuwe film in Amsterdam laten spelen. De gemeente Amsterdam weigerde.

Citymarketing krijgt veel aandacht de laatste jaren. Kijk naar het succes dat Utrecht had met Le Grand Départ. De Engelse kustplaats Brighton investeert niet, maar laat betalen voor aandacht. Zelfs als journalist mag je pas vragen aan het publiek stellen als je eerst ₤ 200 betaalt. En dat geldt voor alle openbare gelegenheden, aldus The Guardian vandaag (http://bit.ly/1HM5iS7)