Opnieuw klachten over huisjesmelker Van Hooijdonk

De omstreden huisjesmelker Marcel van Hooijdonk zorgt opnieuw voor klachten van zijn huurders. De studenten die kamers van hem huren aan de Utrechtse Zamenhofdreef zochten deze week de lokale media op. Gemeente Utrecht neemt de klachten erg serieus.

Een aantal politieke partijen uit de gemeenteraad roepen wethouder Paulus Jansen (SP) op om actie te ondernemen tegen huisjesmelker Van Hooijdonk. Harm de Jong van de eenmansfractie Student & Starter heeft contact met de bewoners. In totaal gaat het om zo’n tien studenten. ‘Het duurt lang voordat onderhoud gepleegd wordt, het internet was laatst plotseling afgesloten', somt hij op. ‘En het lastige is dat je niet goed kunt bewijzen dat de huisbaas dit bewust doet.’

Student & Starter wil het liefst dat de gemeente strenge maatregelen treft. Maar dat is juridisch gezien lastig. Want meer dan een bestuurlijke boete opleggen kan de gemeente niet. In het slechtste geval wordt Van Hooijdonk zijn vergunning afgenomen om kamers te verhuren. Maar de keerzijde daarvan is dat de studenten dan op straat staan. ‘We staan dus ook in de spagaat’, verzucht De Jong.

Aangifte
De partij wil studenten aanraden om in dit soort gevallen altijd aangifte te doen bij de politie. Maar ook de gemeente heeft volgens Student & Starter een taak om huurders te wijzen op hun rechten. ‘In Utrecht doen we dit via het Huurteam of het meldpunt Huisjesmelkers, maar mochten zaken nog steeds onduidelijk zijn dan moeten we andere middelen inzetten.’

Om de studenten toch te helpen gaat de gemeente een informatieavond organiseren. Dan wordt precies uitgelegd wat ze kunnen doen en welke wegen ze kunnen bewandelen. De datum van de avond wordt in samenspraak met de bewoners georganiseerd.