Of een hoogleraar nu in Australië lesgeeft of om de hoek: als het aan de TU Delft ligt krijgen studenten straks studiepunten voor moocs van andere universiteiten. ‘In de toekomst weet niemand meer bij welke instelling hij precies college heeft gevolgd.’
De massive open online courses hebben de TU Delft geen windeieren gelegd, hield collegelid Anka Mulder haar Europese collega’s gisteren voor. Zo is het aantal buitenlandse studenten flink gegroeid, mede doordat de moocs als reclame werken voor het onderwijs in Delft.
Maar Delft wil meer, kondigde Mulder aan tijdens de EU-conferentie over hoger onderwijs in Amsterdam. Sommige deelnemers hoorden weliswaar voor het eerst van de gratis online colleges, maar dat weerhield Mulder er niet van haar nieuwste plannen uit de doeken te doen.
Ze mist in de moocs namelijk nog één belangrijk onderdeel van onderwijs: studiepunten. Dus is Delft in overleg met zes universiteiten wereldwijd om te kijken of ze een systeem kunnen bedenken om studenten punten te geven voor het afronden van moocs.
‘Een beetje zoals dat in de luchtvaart al bestaat’, legt Mulder uit. Wie een ticket koopt bij de KLM, kan zomaar vervoerd worden door Alitalia, Kenya Airways of een van de andere zeventien ‘partners’ van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. ‘Die verschillende maatschappijen vertrouwen op elkaars kwaliteit.’
Als het lukt, zouden de zeven instellingen een uniek samenwerkingsverband hebben. Een student zou dan bijvoorbeeld een minor kunnen volgen aan Boston University zonder ooit in het vliegtuig te stappen.
Strijdtoneel
Timo Kos, directeur onderwijs- en studentzaken, hoopt dat meer Delftse studenten een mooc gaan volgen als ze er studiepunten voor kunnen krijgen. ‘We merkten dat onze eigen studenten eigenlijk amper gebruikmaken van ons aanbod. Toen zijn we hier over gaan nadenken.’
Voor het zo ver is, moeten er nog wel wat hordes worden genomen. Maar Kos is positief. Hij verwacht dat er meer samenwerkingsverbanden zullen ontstaan tussen instellingen. ‘In de toekomst zullen afgestudeerden niet eens meer precies weten welke module ze waar hebben gevolgd. Maar begrijp me niet verkeerd: campusonderwijs zal altijd blijven bestaan. Digitale colleges kunnen persoonlijk contact nooit vervangen.’
Nederlandse universiteiten zullen zich uiteindelijk allemaal op dat mondiale strijdtoneel moeten begeven, denkt hij. Hogescholen hebben volgens hem een heel andere functie. ‘Die hebben sterke wortels in de regio. Ik zou niet weten waarom die moocs zouden maken. Maar ik zou wel aanraden om ze te gebruiken. Ook voor het hbo is het interessant om te kijken hoe zich dit ontwikkelt.’