Nieuws

‘Liever doorfietsbanen dan snelle e-bikers op de busbaan’

Student & Starter ziet weinig in het door GroenLinks aankondigde experiment met snelle elektrische fietsen over de busbanen. ‘We voelen veel meer voor ‘doorfietsbanen’ naast de gewone fietspaden.’

GroenLinks kondigt in het conceptpartijprogramma, dat vorige week is gepubliceerd, een experiment aan om fietsers over de busbaan door de binnenstad te laten rijden als ze tot 45 kilometer per uur kunnen. Voor deze zogeheten speed-pecelecs, elektrische fietsen of racefietsen, kan de flink verschillen met die van overige fietsers, licht raadslid Peter van Corler toe. ‘Er is maar beperkt ruimte voor al het verkeer en daarom willen we fietsers meer ruimte geven.’

Het experiment staat nog in de kinderschoenen, benadrukt Van Corler, dus zijn routes nog niet helder. Lijsttrekker Heleen de Boer liet aan AD/Utrechts Nieuwsblad weten dat de busbanen richting De Uithof, als de Uithoflijn klaar is, een optie kan zijn. ‘Als het maar een route is met veel speed-pedelecs.’

Scooters
Het is raar dat specifiek de speed-pedelecs op de busbaan mogen rijden, zegt Reinhild Freytag, fractievoorzitter van oppositiepartij Student & Starter. ‘Een rare scheiding, want mensen op een reguliere scooter zijn net zo kwetsbaar. Beiden hebben een helm om zich te beschermen en beiden kunnen 45 kilometer per uur. Als je het doet om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen te stimuleren, snap ik het wel, maar daar horen elektrische scooters ook bij.’

Freytag ziet veel liever dat er ‘doorfietsbanen’ komen naast de gewone fietspaden. ‘Die kunnen door snelle fietsers, mensen met een standaard elektrische fiets en elektrische scooters worden gebruikt. Op drukke plekken zou je kunnen kijken naar dit soort oplossingen.’