Columns

Krop sla op een bedje van quinoa

Willem Spork

De maandelijkse column van Willem Spork, student Journalistiek. Ditmaal: wat is er eigenlijk mis met gezond leven?

Eens in de zoveel tijd doe ik weer een poging. Dan ga ik er met de beste bedoelingen tegenaan. Dus je voelt het al aankomen: ik ben weer gestopt met roken. Althans, het blijft een poging hè! Om eerlijk te zijn, gaat het me dit keer best goed af. Geen pakje per dag, maar al een tijdje één in de twee dagen. Een hele prestatie, al zeg ik het zelf. Mag ook wel, want ik rook al bijna tien jaar. Tien jaar doelbewust mijn lichaam naar de haaien helpen. Want dat is toch eigenlijk wat het is?

Kijk, ik zeg niet dat iedereen moet stoppen. Je moet vooral zelf lekker weten wat je doet. En laten we eerlijk zijn: we zijn studenten. Vier het leven.

Toch merk ik soms dat we allemaal even vergeten dat we dit lijf ook nog door ons hele volwassen leven moeten slepen. Stel nou dat je een broek koopt en je weet dat je er je hele leven mee moet doen, dan doe je er voorzichtig mee, toch? Je moet er niet aan denken dat je in je blote reet over straat moet. Nou, daarom kunnen we toch iets beter op ons lichaam passen.

‘Oh maar Willem, jij mindert nu met roken en dan moeten we ineens allemaal op de gezonde tour?’

Ja, muil houden. Ik probeer hier gewoon een punt te maken. Bijdehand. In een tijd waarin studenten met bosjes in burn-out’s vallen, mogen we soms beter voor onszelf zorgen. En niet omdat fit helemaal hip is, maar omdat een beetje sporten wonderen kan doen voor je lichaam en je met leerwerk volgestampte kop. Of je gunt jezelf af en toe even een sauna in plaats van dat geld bij de kroeg door de brievenbus te trappen.

En dan ga ik nu eens voor jullie uitproberen hoe een krop sla op een bedje van quinoa smaakt. Geen dank.