Buurtbewoners van Utrecht Oost vrezen ongelukken nu de Uithoflijn vanaf zaterdag elke drie minuten rijdt. De petitie voor een veiliger kruispunt tussen de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap heeft inmiddels 1269 handtekeningen opgeleverd. Aanstaande zaterdag om 13:30 voeren ze actie.
Wie bij het kruispunt naast zwembad Krommerijn linksaf wil slaan naar Utrecht Oost, moet eerst wachten tot de fietsstroom vanaf het Science Park richting Galgenwaard voorbij is en komt dan bij een stoplicht voor de tram. Daar is plaats voor een stuk of vijf fietsers. De actievoerders voorzien er gevaarlijke opstoppingen.
Volgens woordvoerder Matthijs Keuning van de gemeente Utrecht nemen ze de petitie serieus. Maar: ‘Wij hebben een onderzoek laten doen naar de veiligheid, daaruit kwam naar voren dat de situatie nu veilig is én blijft.’ Eerder nam de gemeente al maatregelen, met een ‘opstelvak’ bij de oversteek vanaf het zwembad en meer witte belijning.
De gemeente voorziet daarentegen dat het kruispunt steeds drukker zal worden. Daarom overweegt ze alternatieve routes, zoals over de Cicerolaan. Dan kunnen fietsers eerder naar links en ontstaan er twee routes naar Utrecht Science Park. De bewoners van die parallelweg zijn minder ingenomen met dat plan.



Maar er staat gewoon een stoplicht. Dus het enige wat er hoeft te gebeuren is dat het stoplicht dan niet op groen gaat als er een tram langs rijdt…
Een super gevaarlijk punt is ook de afslag van de Bolognalaan naar de Cambridgelaan, vooral tijdens de spits. Van 6 kanten tegelijk kunnen er fietsers, voetgangers en auto’s komen (geen verkeerslichten). @Trajectum, kunnen jullie daar eens wat foto’s van maken/plaatsen?