Al jaren liggen de lerarenopleidingen onder vuur. Pabo-studenten konden niet goed genoeg rekenen en schrijven, vonden critici, en jonge leraren op de middelbare school wisten te weinig van hun vak. Twee jaar geleden twijfelde de NVAO nog aan 22 van de 39 pabo-opleidingen.
Nu de eerste accreditatieronde voor deze opleidingen is gestart, heeft Van Bijsterveldt de NVAO een brief geschreven. De opleidingen moeten overduidelijk goed genoeg zijn, vindt ze. 'We kunnen ons niet
meer veroorloven daarover aarzelingen te hebben.'
Prompt verzwaart de accreditatieorganisatie de procedure. Zij wil bijvoorbeeld meedenken over de samenstelling van de visitatiecommissies, die normaal gesproken door de visitatiebureaus en opleidingen zelf worden benoemd. De commissies zullen bovendien niet één, maar twee dagen een bezoek brengen aan de opleidingen. Zo kunnen ze meer gesprekken met studenten en docenten voeren en meer portfolio's, toetsen en scripties beoordelen. De extra kosten zou het ministerie moeten vergoeden.
Er zal 'uitdrukkelijk' aandacht worden besteed aan de verhouding tussen vakinhoud en didactische vaardigheden in de opleiding. Ook wordt het opleidingsniveau van de docenten bekeken, evenals het aantal contacturen en de hoeveelheid studenten per docent. Ook wil de NVAO weten hoeveel tijd studenten aan hun opleiding besteden.
De NVAO houdt op woensdag 19 december een informatiebijeenkomst. De HBO-raad heeft nog geen standpunt
ingenomen, maar Frank Rokebrand van het landelijk pabo-overleg vraagt zich af of je de accreditatiemethode halverwege de rit moet wijzigen. (HOP)