Kort

Universiteiten gaan samenwerken op gebied van onderzoek en onderwijs

De Universiteit Utrecht, UMC Utrecht, de Technische Universiteit Eindhoven en Wageningen University gaan samenwerken in onderzoek en onderwijs over mondiale vraagstukken. Ze investeren de komende acht jaar honderd miljoen euro in gezamenlijke projecten, maakten de onderwijsinstellingen bekend.

Met de krachtenbundeling hopen de universiteiten oplossingen te vinden voor problemen op het gebied van gezondheid, voedsel, energie en ook duurzaamheid. De nieuwe samenwerking is vandaag, in aanwezigheid van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven.

‘Het is heel goed dat deze vier instellingen zo nauw samenwerken. In onverwachte samenwerking over disciplines en instellingen heen schuilt ook zeker de kans op onverwachte resultaten. Mooi om te zien dat universiteiten echt de slag maken van concurrentie naar samenwerking’, meldt Van Engelshoven hierover.