Nieuw jaar, nieuwe serie! Ditmaal: studenten over goede en slechte docenten. Plus de vraag: wat moet er veranderen aan de HU?
In deze eerste aflevering: Marijn Kagchelland studeert Elektrotechniek en zit in het tweede jaar. Hij vertelt over het gemis van een lerarenkamer, negatieve feedback (‘is de enige goede’) en het grootste misverstand over studenten bij docenten.
Wie was je beste docent en waarom?
‘Ik zou zeggen: Bart Bozon. Als je naar hem toekomt met een vraag, denkt hij altijd mee of beantwoordt hem. Hij kleineert je ook wel als dat nodig is, maar dat vind ik juist leuk. Ik heb het idee dat ik bij hem echt nieuwe dingen leer in het vakgebied. Dat komt ook omdat die man veel te enthousiast is en dat werkt aanstekelijk. Daardoor wordt ikzelf ook enthousiast over het vak. Nu we les hebben via Teams weet hij ook zijn enthousiasme over te brengen.’
Wat zou je veranderen als je de baas van de hogeschool was?
‘Goede vraag. Als ik de baas was van de hele HU? Er is niet iets waaraan ik mij erger op school. Ik ben tevreden over hoe het gaat op de HU. Op mijn studie hebben we eigenlijk nooit echt problemen met software die niet werkt of zo. Het enige wat ik zou willen is een soort lerarenkamer in het gebouw waar ik les heb. Dat mis ik. Hiervoor heb ik in Rotterdam gestudeerd en daar hadden ze dat wel. Je kon zo makkelijk je docent opzoeken om nog een paar vragen te stellen, zonder dat je het hele gebouw af moest struinen. Nu weet ik niet goed waar ik heen moet om iets te vragen aan de leraar. Het gebouw is zo groot dat het moeilijk is om ze te vinden.’
Denk aan je slechtste docent. Wat deed hij/zij verkeerd?
‘De docent waaraan ik nu denk, weet volgens mij niet goed wat hij doet. Als je hem een vraagt stelt, luistert hij eerst je hele verhaal af, om vervolgens te zeggen: “Ja, ik heb zelf geen idee, succes ermee.” En dan loopt hij weg. Als ik hem daarop aanspreek en zeg dat hij het hoort te weten omdat het zijn vak is, doet hij er alsnog niets mee. Ik vind het ook slecht als een docent alleen positieve feedback geeft en geen negatieve. Bij mij op de studie wordt namelijk altijd gezegd: “Negatieve feedback is de enige positieve feedback die er is”.’
Welk groot misverstand heerst bij docenten onder studenten?
‘Docenten denken dat studenten altijd tijd hebben, voor van alles en nog wat. Dan plannen verschillende docenten bijvoorbeeld vier of vijf deadlines op precies dezelfde dag. Ze communiceren daar niet goed genoeg met elkaar over, in mijn ogen. Om het af te krijgen, moet ik daardoor soms letterlijk door tot drie uur in de nacht, en dat dan dagelijks. Wij hebben ook maar 24 uur in een dag. Ik heb zo geen vrije tijd meer over. Het tot rust komen zit er vaak dus niet in.’
Ben je wel eens woest of verdrietig geworden in een les? Of juist heel blij? Hoe kwam dat?
‘Ik ben weleens woest geworden op die leraar, omdat hij geen hulp aanbiedt. Hij is eigenlijk gewoon geen leraar en hij laat ons alles zelf uitzoeken.’