Rem op studentenhuizen

In vijf wijken van Utrecht mogen geen woningen meer worden verbouwd tot kamers. In de rest van de stad wordt dit ontmoedigd.

Dit heeft het college van B en W besloten. Het omzetverbod geldt voor de wijken Ondiep, Zuilen, Overvecht, Hoograven en Kanaleneiland. Wethouder Bosch wil hiermee de aantasting van de leefbaarheid in de wijken stoppen en de panden behouden voor starters op de koopmarkt.

Volgens de gemeente is er meer behoefte aan zelfstandige goedkope woningen dan aan kamers. De kamernood is afgenomen door de bouw van verschillende studentencomplexen.

Het verbouwen van woningen tot kamers in de andere delen van de stad blijft mogelijk. Maar dat moet gecompenseerd worden door de afdracht van een soort belasting (ruim tweehonderd euro per vierkante meter) of door elders zelfstandige woonruimte te creëren.

De maatregelen maken deel uit van de beleidsnotitie Omzetvergunning, die woensdag twee april door de gemeente is gepresenteerd. Ook komt er een klachtenmeldpunt voor studenten over particuliere verhuurders.