Actiegroep Amelisweerd Niet Geasfalteerd gaat de boom in. Door het bos met hun lichamen te beschermen tegen tractoren en motorzagen, hopen de actievoerders de verbreding van de A27 – die dwars door het natuurgebied loopt – tegen te gaan. Ze worden nu ook geholpen door een studentengroep.
Een extreme manier van actievoeren, vindt Merel de Koning, initiatiefneemster van de afgelopen week opgerichte studentenactiegroep binnen Amelisweerd Niet Geasfalteerd. Maar, zo zegt de in 2017 afgestudeerde journalistiekstudente: ‘Desperate times call for desperate measures.’ Ze vindt het ook extreem dat er 800 bomen gekapt zullen worden, voor een snelwegverbreding die – volgens haar – niet werkt.
Zichtbaar maken
De Koning richtte afgelopen week de studentenactiegroep Studenten voor Amelisweerd op, om ook in de Uithof de acties van Amelisweerd Niet Geasfalteerd zichtbaarder te maken. De actiegroep bestaat momenteel uit dertien studenten, maar dat worden er binnenkort meer als het aan haar ligt.
De actiegroep zit nog in de opstartfase, de studenten zijn vooral aan het brainstormen over plannen voor het Utrecht Science Park. De Koning: ‘Het is belangrijk dat studenten die op de Uithof wonen, zoals ikzelf, betrokken raken bij Amelisweerd, want het is hun leefomgeving. Ze wandelen in het mooie, oude bos of lezen er een boekje. In coronatijd geeft het hen ook steun om daar te kunnen wandelen. Dit bos heeft mij namelijk geholpen om door een depressie heen te komen.’
De Koning vindt het jammer dat veel studenten niet weten wat er speelt bij Amelisweerd of denken dat het wel goed zal komen. ‘Door het zichtbaar te maken, hopen we dat ze de petitie – die al door bijna 130.000 mensen is ondertekend – ook ondertekenen of zich aansluiten bij onze actiegroep.’
‘Natuur moet voor alles wijken’
Anneke Wensing, een van de initiatiefneemsters van de Bomenwacht, betreurt de manier waarop de overheid omgaat met natuur. ‘De natuur moet voor alles wijken. De actie in Amelisweerd staat symbool voor een groter en structureler probleem, op het gebied van klimaat.’ Ze pleit voor een alternatief. ‘Het beste alternatief is niks doen. Meer asfalt leidt op termijn tot meer files. Een oplossing is een lagere maximumsnelheid, van 80 kilometer per uur op de ring.’
Wensing vindt daarnaast dat de overheid de lessen van de coronacrisis moet meenemen in haar besluit. Verspreid en buiten de spits rijden of niet altijd naar kantoor. ‘Dat is een makkelijkere, goedkopere en duurzamere oplossing. Asfalt is rotzooi, niet efficiënt en smerig. Het lost niets op.’
Slag om Amelisweerd
In 1982 werd er al actie gevoerd voor het bos. Dit leidde tot gevechten met de politie en wordt de Slag om Amelisweerd genoemd. Destijds werd er een rechtszaak over de aanleg van de A27 gevoerd, die dwars door Amelisweerd zou gaan lopen. ‘Er was nog geen uitspraak, maar er werd al gekapt. Dat is niet democratisch gegaan,’ vindt De Koning. ‘Als we nu wachten totdat gekapt wordt, is het te laat.’
Wensing: ‘We hebben niet de intentie om in gevecht te gaan. We zetten in op de-escalatie, want we willen geen tweede veldslag. Natuurlijk kun je dat nooit honderd procent uitsluiten, omdat de politie niet altijd geweldloos is. Mocht het tot een ontruiming door de ME leiden, dan gaat onze veiligheid voor.’
Momenteel worden de mensen die daadwerkelijk de boom in gaan, getraind om het veilig te doen. Ze worden gezekerd, zodat ze niet uit hun harnas kunnen vallen. ‘We treffen eigenlijk dezelfde voorzorgsmaatregelen als in een klimhal.’ De Koning zal op de grond blijven als ze daar nodig is. Zo niet, dan gaat ze zeker de boom in.
Ook interessant: Video: Hoe woke vinden studenten zichzelf?