Student en start-up

‘Wij hadden niet gedacht dat het zó vlug zó goed zou lopen’

Ana Goessens (r), Karim Stekelenburg (midden) en Timo Glastra - foto's Kees Rutten

Deze serie gaat over HU-studenten die een eigen bedrijf zijn gestart. In aflevering vijf praten we met Ana Goessens (29) over Animo. Dit bedrijf startte zij anderhalf jaar geleden samen met Karim Stekelenburg (27) en Timo Glastra (22). Alle drie zijn pas geleden afgestudeerd aan de opleiding HBO-ICT. Goessens is tevens docent bij de opleiding. Het trio werkt onder meer aan een soort digitale portemonnee waarin de gegevens van een persoon zijn opgeslagen.

Wat doet Animo precies?
‘Het internet is ongeorganiseerd en ondoorzichtig. Dat wil zeggen: ieders informatie ligt verspreid opgeslagen over het gehele web, zoals adressen, geboortedata en bankgegevens. Met Animo willen we dit structureren en de controle hiervan teruggeven aan de eigenaar.

Deze versnipperde informatie kom je bijvoorbeeld tegen wanneer je wilt verhuizen. Hiervoor heb je een verklaring van je gemeente nodig dat je daadwerkelijk in hun gemeente woont. Dit wordt tegen een vergoeding van 17,50 euro binnen vijf werkdagen per post naar je opgestuurd. Vervolgens moet je je bankgegevens uitdraaien bij je bank, een kopietje van je rijbewijs maken en ook je BSN-nummer opsturen. Kortom: een omslachtig en intensief proces. In feite ben je in zo’n situatie allerlei gegevens over jezelf bij andere partijen aan het opvragen.

Schematische weergave van de werkwijze van Animo

Dit proces kan makkelijker, transparanter en overzichtelijker. Wij willen ervoor zorgen dat iedereen in de toekomst één digitale portemonnee heeft, waarin al deze persoonlijke informatie is opgeslagen. Op deze manier hoef je niet elke keer je gegevens bij elkaar te sprokkelen. Het hebben van zo’n portemonnee, wordt een vorm van self-sovereign identity (SSI) genoemd.  Wanneer je verhuist laat je deze portemonnee dus zien aan je gemeente.

Een cruciaal onderdeel van SSI is het waarborgen van controle over informatie. Niemand zou méér informatie over zichzelf hoeven te geven dan nodig is. Om een biertje te kopen bij de supermarkt hoeft de kassière immers alleen te weten of je ouder bent dan achttien. Andere informatie die zichtbaar is op een ID-kaart, zoals een BSN-nummer, specifieke leeftijd of geboorteplaats, kunnen onzichtbaar blijven door middel van SSI. De kassière ziet van de digitale portemonnee alleen een 18+/18-.’

Wat doen jullie nog meer?
‘Voor Animo geldt: ‘If digital identity is involved, we’re involved’. We zijn betrokken op verschillende niveaus bij het ontwikkelen van SSI: van het spinnen van de wol (het schrijven van de code) tot het breien van de trui (grootschalige SSI-projecten).

De systemen die we bouwen, komen terecht bij verschillende mensen, instituten en organisaties. We werken bijvoorbeeld voor de meldkamer van 112 om de juiste hulp zo snel mogelijk ter plaatse te kunnen krijgen en we hebben opdrachten van de Canadese overheid. We schrijven voor hen codes waarmee je zo’n SSI systeen kunt bouwen.’

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
‘We hebben elkaar tijdens onze studie HBO-ICT ontmoet toen we samen gingen werken aan een project. We zaten in ons tweede jaar en werkten aan een manier om ‘Het gele boekje’ – een boekje waarin alle vaccinaties van een persoon zijn opgenomen – te digitaliseren.

We kwamen er al snel achter dat we als team heel goed samen konden werken en dat we in de toekomst een bedrijf wilden starten. We deden mee aan onze eerste hackathon (een wedstrijd waarin je binnen korte tijd een oplossing moet bedenken voor een probleem) en werden tweede. Het was snel duidelijk wat de bestemming voor negenhonderd euro aan prijzengeld zou zijn: startkapitaal voor ons bedrijf. Wat ons bedrijf zou worden was toen nog minder evident.

‘Mensen worden de dupe van grootschalige informatielekken en ondoorzichtige systemen waarin ze zich moeten bewegen’

Karim en Timo kwamen in aanraking met het concept SSI tijdens een minor over blockchain. Toen we erover gingen praten wisten we het direct: dit gaan we doen. Een jaar geleden hebben we ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.’

Wie is jullie doelgroep?
‘Iedereen. Althans, iedereen die wel eens iets over zichzelf moet bewijzen, én iedereen die wel eens iets over iemand anders moet verifiëren. Oftewel, iedereen.’

Heeft de pandemie impact gehad op de bedrijfsvoering?
‘We hebben een poos thuisgewerkt. Hoewel dat minder leuk was, lukte het prima. Ik had een thuiskantoor met sta-bureaus waaraan Karim en Timo kwamen werken. Nu werken we weer op het kantoor in het Beatrixtheater. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze twee stagiaires is het fijn dat we deze plek hebben.’

Hoe zien jullie de toekomst?
‘Vorig jaar boekte Animo een omzet van 45.000 euro; daar zitten we dit jaar – in april – al iets overheen. We hadden niet gedacht dat het zó vlug zó goed zou lopen.

Hoe het internet nu georganiseerd is, gaat niet langer. Mensen worden de dupe van grootschalige informatielekken en ondoorzichtige systemen waarin ze zich moeten bewegen. Er moet simpelweg iets veranderen. Hoewel er veel wordt gepraat over de potentie van SSI, zijn er weinig mensen daadwerkelijk SSI-systemen aan het bouwen. Dat doen wij met Animo wel, wij bouwen aan deze toekomst.’

Wil je meer lezen over studenten en hun start-up? Hier vind je de eerder verschenen artikelen uit deze rubriek.