Groot deel ‘coronamiljoenen’ gaat naar extra begeleiding studenten

Hogescholen besteden een groot deel van hun budget van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) aan een soepele in- en doorstroom van studenten. Zo’n 40 procent gaat op aan onder meer extra begeleiding van beginnende studenten door ze verder door de studie loodsen. Onderwijsinstellingen kregen in totaal 600 miljoen euro om studieachterstanden vanwege corona weg te werken.

Dat staat in de eerste voortgangsrapportage van het NPO. Verder gingen bij hogescholen 27 procent van de ‘coronamiljoenen’ naar studentenwelzijn (zoals decanen) en sociale binding (activiteiten voor studenten). De opvang van studievertraging en uitval bij de lerarenopleidingen slokte zo’n 23 procent op. Nog eens 7 procent ging naar de ondersteuning en begeleiding van stages.

De HU kreeg over 2022 tot en met 2024 de beschikking over in totaal 22,6 miljoen euro. Het gros van het geld is bestemd voor de aanstelling van meer docenten. Ook hier ging een deel naar studentenwelzijn en sociale binding.