Survivalgids voor HU-eerstejaars

Proost! De 13 beste studentencafés in Utrecht

Foto: Lucas Versteeg

Grote kans dat jij na al dat studeren graag de kroeg induikt met je vrienden. Klaar voor een goudgele rakker en een bruine fruitschaal. Wij tippen dertien studentencafés in Uutje: ieder leuk op z’n eigen manier.

Florin

Op maandag en dinsdag tussen 17.00-21.00 kan je hier studentenmaaltijden bestellen voor 7,50 euro. Een pulled pork burger, schnitzel of fish and chips bijvoorbeeld. Florin is een rumoerige Engelse Pub met een lange bar en Engelse decoraties. Funfact: op zaterdag wordt het radioprogramma Spijkers met Koppen live opgenomen vanuit de pub.

Café ‘t Pakhuis

‘t Pakhuis is lekker centraal gelegen op het Janskerkhof in Utrecht. In dit café kun hier dicht op elkaar meeblèren met de beste hits. Nadeel: ze schenken hier kleine biertjes, fluitjes in plaats van vaasjes. Leuke tent, maar onder studenten wordt het ook wel de grijpschuur genoemd.

Café Otje

Otje is een feestelijk café met vrolijk personeel. Door de populariteit heb je wel kans op een lange rij voor de ingang. Tot 4:00 kun je hier helemaal losgaan. Voor het organiseren van een afstudeerborrel, georganiseerd feest of jaarclub-bijeenkomst zit je hier ook goed. Otje is 18+, dus met een wat ‘jongere groep’ zit je hier goed.

‘t Neutje

Een bruin café, fijn gelegen aan de Neude. Dit café is sinds 1981 een bruisend begrip in het Utrechtse studentenleven. Vooral het grote (verwarmde) terras is handig als je met een groep afspreekt. De bierkaart is hier uitgebreid en het café organiseert ook bierwandelingen. Als dat geen studentikoze activiteit is…

De Vrienden

De Nobelstraat heeft een ruim aanbod aan kroegen, maar Vrienden is een echt feestcafé. Als je om drie uur ‘s nachts langs loopt, zie je studenten op de tafels dansen. Je moet in het weekend wel twintig of ouder zijn voor deze tent, doordeweeks is achttien de minimale leeftijd. Elke zaterdag is organiseert Vrienden een feestdiner tussen 18.30-21.30 uur. Je krijgt dan een vijfgangendiner voor 45 euro onder begeleiding van feestelijke knallers van hun DJ’s.

Café Jaloezie

Dit gezellige studentencafé kan natuurlijk niet in onze lijst ontbreken. Dit is het ideale café om je nacht af te sluiten en mee te zingen (of blèren) met de fijnste hits. Iedere uitgaansavond is hier helemaal top. Je kan hier volop van het Utrechtse studentenleven proeven. Tip: bestel eens een theepotje.

Grand Café Lebowski

Een bontgekleurd café waar je alleen al naartoe moet voor het interieur. Tot middernacht serveren ze hier geweldige cocktails. Hier kun je op nippen terwijl je omgeven wordt door hun waanzinnige collectie opgezette dieren. Elke laatste woensdag van de maand organiseren de Upbeatles een muziekbingo in Lebowski. Doe de giraffe de groetjes.

Walden

Gezellig café, met een geweldig terras bij de Domtoren. Als Lebowski vol zit kan je altijd even naar Walden hoppen. Je kan hier een drie gangen diner voor 18 euro eten, en dat is tegenwoordig best goedkoop. Dit café straalt gezelligheid en sfeer uit. Dus bestel de fantastische burger van de kaart en ontspan met een (non-alcoholische) cocktail.

Tivoli Vredenburg

Tivoli is technisch gezien geen kroeg, maar de ‘Dondernacht’ is de wekelijkse studentennacht. Tijdens deze clubnacht draaien ze hiphop, r&b of drum and bass. Er is zelfs een driekanaals silent disco! Een kaartje voor deze avond kost rond de vijf euro. Er zijn bij bepaalde dj’s ook gratis kaarten te verkrijgen, dan moet je voor twaalf uur binnen zijn. Houd hun site in de gaten voor de programmering.

Café en Poppodium Stathe

Dit is een café met live-muziek en DJ’s. De bierkaart is ook net even anders, met veel keuze uit IPA’s. Je kunt er nachos of een frietje bestellen, maar zelf eten meenemen of door een ander café laten bezorgen mag ook. Iedere donderdag- en zaterdagavond spelen (inter)nationale bands van verschillende genres, Stathe is wel 23+. En elke eerste dinsdag van de maand hebben ze een pubquiz.

Hofman

Kleurrijk en gezellig café gelegen aan Janskerkhof. Elke woensdagavond is hier een Open Mic Comedy Night waar beginnende en ervaren cabaretiers hun grappen testen. Kaartjes kosten 9 euro, maar voor 12,95 euro extra krijg je ook een diner. Tijdens de Hofman Live avonden treden er bands op. Nadeel: dansavonden zijn vaak toegankelijk vanaf 23 jaar en ouder.

De Beurs

Prachtig pand aan de Neude, met rode herkenbare muren. Je kunt met goed weer op het grote terras zitten en lekker mensen kijken, maar ook binnen is het goed vertoeven. Je kunt hier lunchen en dineren met vegakroketten, kipsaté of bijvoorbeeld entrecote.

Shout out naar de Science Cafés:

Het 7de, Proeflokaal en de Hide Out. Deze cafés kun je vinden op het Utrecht Science Park. Een pilsje is te koop vanaf 16:00 en kost hier maar 1,50 euro. Waar ga je dit goedkoper vinden in Utrecht? Je kunt bij de Science Cafés ook terecht voor een lekker bakkie koffie, gezellige pubquiz of karaoke. Houd hun agenda’s in de gaten voor meer! (Geopend van 11.00-21.00).