Studenten programmeren voor tentoonstelling

Foto: Peter Bijker

Vrijdag 27 januari opende een tentoonstelling over tuinbouw in de historische vereniging in Vleuten. Studenten van de ad-opleiding Software Development ontwikkelden hier een interactieve presentatie voor.

De Historische Vereniging Vleuten de Meern Haarzuilens & Leidsche Rijn opende vrijdag 27 januari haar tentoonstelling over 100 jaar tuinbouw in het gebied rondom Vleuten. Tien studenten van de Ad Software Development maakten er een applicatie voor, als studieopdracht. Ze werkten van april tot juli ‘22, twintig uur per week op HU Amersfoort aan het programmeren en aansturen van drie monitoren. Daarop zijn nu de verhalen van tuinders te bekijken.

Voormalige kwekerijen

In het gebied waar de woonwijk Leidsche Rijn uit de grond is gestampt, werkten vroeger tuinders. Op een scherm met touchscreen kunnen bezoekers nu zien welke tuinders waar en wanneer werkten. Peter Bijker, docent Ad Software Development: ‘Ik woon in Leidsche Rijn en kan zien op wiens voormalige tuinbouwbedrijf ik woon. Iedereen woont daar nu leuk met zijn eigen tuintje en Gamma-schutting, maar eerst zat daar misschien wel een komkommerkwekerij of bonsaikwekerij.’

Als je op een van de ruim honderd tuinders klikt, zie je op de drie beeldschermen ernaast beelden van toen en nu. Ook zie je interviews met de betreffende tuinders – over de opbouw van hun bedrijf en de gedwongen afbraak door de komst van de wijk Leidsche Rijn- of lees je wat er werd verbouwd.

Programmeren

De studenten hebben deze schermen geprogrammeerd. Een handeling op het ene scherm, het aanklikken van een tuinder, zorgt voor acties op de andere schermen. Een behoorlijke uitdaging, volgens Bijker. ‘Vijf studenten werkten aan de front-end, het zichtbare deel dat bezoekers kunnen zien en bedienen. De vijf anderen werkten aan de back-end, de plek waar de data en verwerking van de opdrachten zitten.’

Op de tentoonstelling zijn, naast het project van de HU-studenten, ook fotopanelen met foto’s van tuindersfamilies en oude kwekerijen te bekijken. Hij is tot en met eind april te bezoeken in Vleuten.