Aan de HU ook Vrouwendag, mét theater en discussiepanel

Foto: Kees Rutten

Woensdagmiddag 8 maart organiseerde het Netwerk Diversiteit & Inclusie vanwege Internationale Vrouwendag een bijeenkomst over veiligheid op de werkvloer en in de klas. Een theatervoorstelling en een panel brachten het gesprek in het publiek op gang.

Elk jaar organiseert Netwerk Diversiteit & Inclusie een bijeenkomst op Internationale Vrouwendag. Het thema van deze editie ‘Veiligheid in de klas en op de werkvloer’, was bedacht door studenten in het netwerk. Een van hen was de host: Niusha Froozesh (30), student Communicatie.

Foto: Kees Rutten

De theaterzaal in PL99 was gevuld met 25 toeschouwers, waarvan een handjevol mannen. De ov-stakingen hadden uiteraard voor wat afmeldingen gezorgd. Vier acteurs van De Theaterbeweging speelden de voorstelling ‘Wil jij wel wat ik wil?’ met scènes over daderschap, consent en feminisme. Het stuk duurde vijftig minuten, speciaal gemaakt voor de HU. Het werd al twee keer eerder opgevoerd op 21 februari en is losjes gebaseerd op ervaringsverhalen van HU-studenten.

Vrouwenpanel

Na de voorstelling begeleidde Diversity Officer Elena Valbusa de discussie. Het panel bestond uit Naznin Musa, HvA-student en winnaar van de Echo Award 2022. Ook Andrea Donker van het lector Kennisanalyse Sociale Veiligheid en Lisa Sanders, projectleider van Sociale Veiligheid, waren aanwezig. Het vierde panellid was Elise Nauta, oud-instituutsdirecteur Social Work. Ze bespraken de voorstelling en zochten gedurdende drie kwartier naar manieren om het gevoel van veiligheid in de klas en op de werkvloer te vergroten. Het ging over openheid, vertrouwenspersonen en het meten van sociale veiligheid. Ze waren het eens.

De tijd vloog en Niusha was een bekwame timekeeper. ‘Veiligheid gaat ons allemaal aan’, concludeerde ze. ‘We moeten hierover in gesprek blijven, en dit vond ik een mooi begin. Laten we in contact blijven met elkaar.’ De panelleden kregen een cadeautasje en de borrel begon om 17.05 uur.