Aanslagen Brussel onder studenten het gesprek van de dag

Studenten praten er de hele dag al over. Tijdens werkcollege, in de wandelgangen en onderweg naar Utrecht Centraal zijn de aanslagen van vanmorgen het gesprek van de dag. De aanslagen vonden plaats in Brussel op het vliegveld Zaventem en tussen metrostations Kunst-West en Maalbeek.

‘Ik vind het nu wel een beetje eng om via Utrecht Centraal te reizen, straks wordt daar ook een aanslag gepleegd’, zegt een student vlak voordat ze de bus in stapt bij halte Heidelberglaan. Ze is niet de enige die het griezelig vindt om via centraal de trein te pakken.

‘Het kan overal gebeuren, ook in Nederland’, zegt Emma Franssen (21), student Oefentherapie Cesar aan de HU. Ze is ontzettend geschrokken van het nieuws over de aanslagen. ‘Mijn klasgenoten waren vandaag de hele dag bezig met het refreshen van Nu.nl. Ze wilden constant weten of er nog iets nieuws gebeurde’,

Vanochtend werd er op veel NS-stations extra beveiliging ingezet vanwege de aanslagen. ‘Op station Breda zag ik vanochtend politiebussen en extra beveiliging. Breda ligt ook dichtbij de grens. Ik voelde me er wel veiliger dan op Utrecht Centraal of in Den Bosch’, aldus Emma.

In de wandelgangen van de Faculteit Communicatie en Journalistiek wordt ook veel gesproken over de aanslagen. ‘Ik vind het raar dat er in De Uithof geen extra beveiliging is ingezet’, zegt een student tegen zijn medestudenten. Student Journalistiek Iris Hoekstra (22) ving ook een gesprek op over de aanslagen: ‘Ik hoorde er net twee meisjes over praten, ze wilden vanwege de aanslagen niet alleen reizen'.

Jasper Bos (21), student Farmacie aan de universiteit, is niet bang om met het OV te reizen. ‘Ik kwam er op school tijdens een werkcollege pas achter dat er in Brussel aanslagen waren gepleegd. Ik ben niet bang om straks de trein in te stappen. Je kunt wel in angst gaan leven, maar daar heb je niks aan’, vindt Jasper.