Acht overtredingen gemeld tijdens Utrechtse ontgroeningen

Acht leden van studentenverenigingen in Utrecht zijn tijdelijk geschorst na incidenten tijdens de kennismakingsperiode.  Ze hebben zich schuldig gemaakt aan ‘lichte schendingen’ van de gedragscode, melden de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht.

De universiteit en de hogeschool hebben samen een gedragscode opgesteld voor de kennismakingsperiode. Overtredingen van de regels moeten studentenverenigingen melden bij de Adviescommissie Introductietijd Utrecht (AIU). Die heeft laten weten dat ze denkt dat de besturen hun verantwoordelijkheid serieus nemen en er een grote bereidheid is om te melden.

Andere jaren schommelt het aantal overtredingen tussen de nul en vijf. Er is dus sprake van een toename van het aantal meldingen. Waardoor is onbekend.