Forum: Wilders salonfähig?

De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders lijkt met een onstuitbare opmars bezig. Volgens een peiling van Maurice de Hond staat de PVV op 27 zetels en is daarmee de grootste partij. Uit ander onderzoek blijkt dat de aanhang van Wilders steeds meer uit hoger opgeleiden bestaat.

Remko van Broekhoven
docent politiek opleiding journalistiek:

‘De berichtgeving over de populariteit onder hoogopgeleiden is een beetje dubbel geweest. De aanhang onder studenten en afgestudeerden groeit, maar is nog steeds onder de twintig procent. Dus het overgrote deel is relatief laag opgeleid en heeft een laag inkomen.

Maar Wilders scoort goed op de vrijheid van meningsuiting, juist ook bij hoogopgeleiden. De recente gebeurtenissen (de weigering om Wilders toe te laten tot Groot-Brittannië, zijn ontvangst in de VS en de rechter die het Openbaar Ministerie opdracht geeft Wilders te vervolgen voor discriminatie) zorgen voor een grotere achterban.

Geert Wilders profiteert van een mediaklimaat dat door Fortuyn is gecreëerd. Mensen uiten eerder een niet-populaire mening en geven sneller aan dat ze op de PVV stemmen. De overeenkomst met Fortuyn is wel frappant trouwens, de doelgroep is hetzelfde en in de peiling heeft Wilders nu hetzelfde aantal zetels als waar de Lijst Pim Fortuyn (LPF) mee in de Kamer kwam. Verder profiteert Wilders van een zwakke Verdonk, hij pakt al haar kiezers af. Mensen kiezen eerder voor de echtheid van Wilders, dan voor de geforceerdheid die Verdonk uitstraalt.’

Danny de Kruijf
eerstejaars elektrotechnische installatietechniek:

‘Volgens mij heeft de populariteit van Wilders voor een groot deel te maken met zijn trip naar Londen. Hij komt sympathiek over natuurlijk als hij toch probeert het land binnen te komen en wordt terug gestuurd. De LPF heeft een aantal jaar geleden ook flink gescoord toen Pim Fortuyn was vermoord. Stemgedrag is vaak een reactie op zulke gebeurtenissen.

Toen Wilders net opkwam, was hij goed. Hij schudde mensen wakker, gaf aan dat we niet gedwongen gematigd hoefden te denken, zoals bij de andere partijen. Nu blijft hij er te veel in hangen, het lijkt erop alsof hij zijn zetten herhaalt. Ik ben zelf voor de VVD, al zouden ze een andere voorman moeten kiezen. Rutte is een watje, alsof hij net van de middelbare school komt. Geef mij maar een type als Zalm, daar had je nooit problemen mee.’

Ferdinand Vroon
derdejaars commerciële economie:

‘Ik ben het wel eens met sommige standpunten van Wilders. De aanpak van hangjongeren, en dan met name de Marokkaanse jongens die overlast veroorzaken, moet zwaarder. Pak ze aan met jeugdzorg, stop ze van mij part in een heropvoedingskamp. Er moet meer aandacht zijn voor draaideurcriminelen en als een jongere voor de tweede keer gepakt wordt, straf hem harder.

Ik ben zelf een jaar geleden thuis overvallen door vier gemaskerde buitenlandse jongens en dat heeft een enorme impact. Zulke jongens moeten niet op straat lopen. Maar ik vind niet dat alle moslims eruit moeten en dat de islam de bron van alle kwaad is. Ik stem misschien op Wilders, maar niet omdat ik denk dat hij een goede premier zou zijn. Hij is te veel een schreeuwlelijk voor die functie.’