De ideale docent…
…Is vooral zichzelf.
…Ruikt naar pepermuntjes, praat dichterlijk, behandelt de moeilijkste formules op een klokhuis-fähige manier.
…Maakt af en toe een grapje.
…Zet motiverende teksten als: ‘Ga zo door’ en ‘Interessant’ op je nagekeken verslag.
…Draagt geen geitenwollen sok:
…Wordt niet boos wanneer je je opdracht niet maakt, is niet je buurman of vader, zegt vriendelijk gedag als je door de gangen struint, luistert altijd, heeft een prachtig handschrift.
…Weet dat Hyves een vriendensite is en geen enge ziekte:
…Begrijpt het als je na de vakantie niet helemaal bij de les bent. Begrijpt dit ook op een vrijdag- of maandagochtend. Heeft op alles een antwoord. Maakt geen multiple choice tentamens, waar alle antwoorden op elkaar lijken.
…Spuit deodorant:
…Hoeft geen regels uit te leggen. Heeft sowieso niet zo heel veel met regels:
…Zal nooit ‘ook een goeiemorgen’, roepen als je met het zweet op je rug tien minuten te laat komt:
…Herinner je je later nog steeds, spreekt de waarheid. Is na de les nog steeds interessant. Houdt van goede muziek etc. etc.
Dat is nogal een lijst, hè? Daarom een alfabetisch spiekbriefje voor een gegarandeerd ideaal doceerklimaat.
Door Jasmijn Masius
A
Aardig
Wat is aardig? De Amerikaanse psycholoog Michael Fordyce onderzocht dat aardigheid vooral te maken heeft met het feit hoe aardig je jezelf vindt. Maak een lijstje met je beste eigenschappen, lees ze voor de les nog even door, glimlach en de aardigheid komt je vanzelf aanwaaien.
B
Boeiend en betrokken
Boeiend vertellen. Betrokken door te weten wanneer je moet luisteren naar je student. Vraag naar hun bezigheden en probeer belangrijke dingen te onthouden.
C
Contact
Naast het bijbrengen van kennis is het soms nodig om wat meer hulp te bieden. Wees bereikbaar tijdens lesuren. Dit betekent echter niet dat je ringtone op luidsterkte 5 moet staan, maar zorg dat studenten je vinden en naar je toe durven stappen. Benadruk dit.
D
Denken
De Dikke van Dale omschrijft denken; zijn gewaarwordingen ordenen, oordelen vormen, zich een mening vormen/ in de geest mee bezig zijn; b) iets niet vergeten. En zo vat het mooi het doel van een docent samen.
E
Eerlijk
Niks zo lastig dan een docent die nooit feedback geeft. Wees eerlijk in het geven van kritiek, maar ga niet met een botte bijl te werk. Probeer helder, opbouwend en duidelijk te formuleren wat er goed dan wel slecht is. Let op lichaamstaal. Niet aankijken, wrijven aan de neus, nerveus en sneller praten, wijst allemaal op liegen. Dat je dat weet.
F
Fanatisch
Passioneel, begeistert, enthousiast. Als jij dat niet bent, kun je dit van je studenten ook niet verwachten.
G
Geduld
Geduld is een schone zaak en een nobel streven. Boeddhisten geloven dat de ultieme volmaaktheid alleen bereikt kan worden met geduld en verdraagzaamheid. Probeer tijdens de les nooit het geduld te verliezen. Tel tot tien.
H
Humor
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat humor op de werkvloer zeer belangrijk is. Het zou mensen attenter maken en het creatieve proces bevorderen. Let op dat je geen hele cabaretshow opvoert, maar hier en daar een grapje op zijn tijd, doet wonderen.
I
Intelligent
Het lijkt voor de hand liggend, maar je hebt gestudeerd, dus verbloem je kennis niet.
J
Jarig
HET ideale moment om die bloedjes van studenten eens een keer op een gebakje te trakteren. ‘Ik vier het niet’, is geen enkel excuus.
K
Karakteristiek
Wees geen eenheidsworst. Zorg dat je karakteristiek bent op alle fronten. Lesgeven, voorkomen, verhalen.
L
Leren
Alles leuk en aardig, die tips, maar uiteindelijk ben je docent om, juist ja, iets te LEREN.
M
Mentor
Werkelijk ieder genie, heeft een mentor (gehad). Jij staat voor een klas vol potentiële genietjes die alleen komen boven drijven wanneer ze gestimuleerd worden. En daar ben jij verantwoordelijk voor. Pfff…., wat een opgave, dat docentschap.
N
Nodig
Wees een alleswetend orakel waar studenten naartoe snellen als google geen antwoord weet.
O
Overwicht
Laten we wel wezen: hoe gezellig de lessen ook zijn, Uiteindelijk ben JIJ de baas. Dat moet voorop staan.
P
Pepermunt
In de categorie: verzorging. Je moet wat uitleggen, dus het is zaak dat je een beetje aangenaam ruikt. Pepermunt is zo gekocht en verbloemt een hoop nare geurtjes.
Q
Kw(qu)antitatief
Uiteraard in combinatie met kwaliteit. Na het volgen van de lessen, moeten studenten het idee hebben dat ze wat geleerd hebben. Dat ze de informatie meenemen en toepassen.
R
Rolmodel.
Door jou lossen studenten zelfs in hun vrije tijd wiskundige formules op, lezen ze liever over de Amerikaanse geschiedenis in plaats van de Privé. Toch?
S
Sssssttt….
Met persoonlijke informatie van je pupillen. Wees discreet met informatie die in vertrouwen aan jou verteld wordt, maar kom tot actie als dat nodig is.
T
Taal
‘Strakke patta’s, ouwe.’ NEE, NEE en nog eens NEE. Je bent niet een van hen, je bent docent en docenten praten netjes, als docenten. Dus geen straattaal in het klaslokaal.
U
Uitvoerig
‘Snap je het niet? Dan leg je het nog een keer uit. Nog steeds niet?’ Dan doe je het nog een keer en nog een keer. Totdat je student het snapt. (zie ook geduld).
V
Verdiepen
Blijf niet op de oppervlakte, durf de diepte in te gaan.
W
Wakker
Wij kunnen er niks aan doen dat je tot laat in de kroeg hebt gezeten. Blijf bij de les. Help het niet? Je hebt een koffiekaart, gebruik hem ook.
X-factor
De enige die weet wat dat precies inhoudt, is Henkjan Smits. En sorry, we hadden gewoon geen ander woord voor de X.
Y
Yin/Yang
In balans. Dus niet de ene keer: lang leve de lol om de volgende les er flink met de zweep overheen te gaan. Zonder een goede balans ontstaat er chaos en van chaos wordt iedereen uiteindelijk opstandig.
Z
Zakelijk
Ok, je moet betrokken zijn, maar niet te. Geïnteresseerd, maar niet te. Begint het al te dolen? Nergens voor nodig. Onthoud: je bent aan het werk en zoals bij ieder ander werk. Hou het alsjeblieft wel zakelijk. Zorg dat privé- en werk gerelateerde zaken zo goed mogelijk gescheiden zijn.