Campus Recruitment in de Uithof verzorgt flexwerkers voor Hogeschool en Universiteit Utrecht. Daarnaast kunnen studenten er terecht voor een bijbaan die aansluit bij hun opleiding. Hoe succesvol is Campus Recruitment een half jaar na opening?
Door Suzanne Prak
Ivo Hunink, masterstudent bedrijfskunde aan de UU, werkt sinds acht maanden als software engineer voor ICT bedrijf DataCT. Dat hij in de studentenflat boven het kantoor van Campus Recruitment woont, is niet de belangrijkste reden dat hij via dit uitzendbureau een bijbaan zocht. ‘Voor ik aan mijn master begon heb ik informatica gestudeerd aan de Hogeschool in Enschede. Ik werk al bijna vijf jaar in de IT, en wil dat graag blijven doen. Het verdient lekker, en bovendien wil ik graag een bijbaan waarin ik bezig ben met vakgerichte kennis. Aan een baantje als barman heb ik later niets.’
DataCT is een klein bedrijf. Het heeft drie mensen in dienst. Ivo doet er hetzelfde werk als de vaste krachten. Hij bouwt websites en staat in contact met klanten. Omdat de IT-wereld zich zo snel ontwikkelt, is het slim van DataCT om krachten in te huren via Campus Recruitment, meent Ivo. ‘De studenten die via Campus Recruitment werk zoeken zijn nog jong en bovendien gespecialiseerd in een bepaald vak. En om het meer op mezelf te betrekken: ik heb hiermee al een vrij uitgebreid cv, ook een voordeel.’
Op 14 mei 2007 opende Campus Recruitment haar deuren aan de Heidelberglaan in de Uithof. Het uitzendbureau richt zich op twee fronten: het regelt de opvulling van alle tijdelijke vacatures binnen de hogeschool en universiteit en helpt studenten aan een bijbaan die relevant is voor hun studie. Het idee voor een dergelijke constructie ontstond eind 2006 toen bleek dat het inkopen van tijdelijke krachten de HU onnodig veel geld kostte. Een centraal inkooppunt, in plaats van allerlei verschillende partijen, zou voor de hogeschool een stuk goedkoper en makkelijker zijn.
Daarbij werd de tweede tak van Campus Recruitment bedacht: waarom niet ook onderwijs en arbeid aan elkaar koppelen? Studenten een bijbaan aanbieden die bij hun studie past, en tegelijk bedrijven de kans geven studenten aan zich te binden. Weliswaar niet uniek, maar ideaal in een studentrijke omgeving als De Uithof. Zowel studenten als bedrijven reageerden enthousiast, en Campus Recruitment was geboren. Toen de plannen eenmaal rond waren sloot Universiteit Utrecht zich last-minute aan als partner.
Sinds het bestaan van het bureau hebben ruim driehonderd studenten zich ingeschreven voor een studiegerelateerde bijbaan. Ongeveer de helft van hen is ook daadwerkelijk bij een bedrijf terechtgekomen. Voor de HU en UU zijn rond de zeshonderd tijdelijke vacatures ingevuld. Het is daarmee de grootste tak van Campus Recruitment. Ramses de Groot, voormalig hoofd praktijkbureau bij de Faculteit Economie en Management, is thans directeur van Campus Recruitment: ‘De hogeschool en universiteit voorzien van flexwerkers is tot nu toe het hoofddoel van de organisatie geweest’, zegt hij. ‘Die vraag lag er al concreet toen we begonnen.’
Voor hogeschool en universiteit kunnen zowel studenten als niet-studenten werken. Campus Recruitment gebruikt voor het invullen van deze interne vacatures het bestand van partnerorganisatie Start People. Kandidaten die zich inschrijven voor werk dat past bij hun opleiding zijn voor het grootste deel nog student. Zo’n zeventig procent, tegenover dertig procent afgestudeerden. Die laatste groep kan zo’n twee, drie jaar nadat ze hun opleiding hebben afgerond terecht voor bemiddeling. ‘Het zijn vooral tweede-, derde- en vierdejaars studenten’, weet De Groot. ‘Maar als er propedeusestudenten binnenkomen sturen wij ze niet weg. We kijken met ze naar hun studiebelasting. Het werk mag niet ten koste gaan van hun studie.’
Meer hbo- dan wo-studenten schrijven zich in bij Campus Recruitment. En natuurlijk zijn er niet in elke sector evenveel kandidaten of openstaande vacatures. De Groot: ‘De grootste sectoren, wat de vraag van bedrijven betreft, zijn de economische sector, natuur en techniek en ICT. Daar is zoveel werk. Het is echt een getouwtrek om studenten.
In tegenstelling tot de vraag naar FE-studenten (aspirant docenten). Dat komt waarschijnlijk omdat de opleidingen en werkgevers elkaar daar zelf al goed weten te vinden. Via stages bijvoorbeeld.’
Tamara de Groot begint over twee weken aan een master kunstgeschiedenis in Leiden. Vanavond werkt ze voor het eerst voor de hogeschool, via Campus Recruitment. Ze gaat lokalen klaarmaken voor avondcursisten. Gewone staf is op die tijden niet meer aanwezig. ‘Bij mijn studie is het moeilijk een passend bijbaantje te vinden’, zegt Tamara, ‘dat is wel jammer. Ik werk bij het Centraal Museum, maar dat kan maar af en toe. De tijden van dit werk bij de HU komen mij goed uit. Dan maar iets dat niet echt aansluit bij mijn studie.’
Tamara heeft wel vaker via uitzendbureaus gewerkt. De laatste tijd via Start People, dat haar steeds doorverwees naar Campus Recruitment. ‘Ik vind het een fijn uitzendbureau, ze weten tenminste wie je bent als je belt. Ook merk ik dat Campus Recruitment gewend is met studenten te werken. Ze begrijpen goed wat je zoekt en hebben veel tijdelijke klussen en bijbaantjes op aparte tijden. Qua geld is het prima, ik verdien meestal tussen de negen à tien euro per uur.’
Wie denkt dat hij met een bijbaan via Campus Recruitment dik kan verdienen heeft het mis. De lonen komen meestal overeen met die van gewone bijbaantjes als in de horeca of in een winkel. Het staat vooral goed op je cv. ‘Als een bedrijf moet kiezen tussen twee net afgestudeerden, waarvan de een een bijbaantje in de horeca heeft gehad, en de ander al in zijn vakgebied aan het werk is. Dan kiezen ze voor die laatste’, meent De Groot.
De reden dat een bedrijf graag vakbekwame studenten inhuurt is dezelfde als waarom het een stage of afstudeerproject aan zou nemen: het is een wervingstactiek, een investering. Een student die na een goede stage of bijbaan een baan wordt aangeboden zal minder snel nog verder kijken. ‘Elke student die blijft hangen, is er een gewonnen’, lacht De Groot. ‘En natuurlijk is het voor bedrijven relatief goedkoop om studenten in te huren. Slimme, goedkope handjes, noemen ze dat.’
Van studenten die via Campus Recruitment bij een bedrijf terecht komen wordt verwacht dat ze als volwaardig kracht meedraaien. Al bieden de bedrijven vaak werk aan op projectbasis. Dat geeft ze de gelegenheid om nog even de kat uit de boom te kijken. Hoeveel uur in de week je werkt verschilt per baan, en hang natuurlijk af van wat je wilt en kunt. De tijd die studenten aan een bijbaan willen besteden varieert sterk, zegt De Groot. ‘Dat komt omdat sommigen gewoon makkelijk door het programma fietsen, of af en toe veel tijd hebben in rustige perioden van hun studie.’
Geurontwikkelingsbedrijf International Flavors & Fragrances (IFF) huurde een aantal keer studenten in via Campus Recruitment. Een van hen werkt momenteel op de afdeling Fragrance Developing, waar Jan-Willen Slief manager is. ‘Er was plotseling een vacature die zo snel mogelijk gevuld moest worden. Een specifieke functie, voor iemand met interesse in de parfumbusiness en een goede neus. Campus Recruitment heeft een voorselectie gemaakt op basis van interesse. De twee volgens hen geschikte kandidaten hebben wij zelf nog een reuktest afgenomen.’ Voordeel van Campus Recruitment, vindt Slief, is dat het bureau toegang heeft tot een bestand met flexibele én hoog opgeleide mensen. Bovendien zijn ze jong, wat essentieel is voor een bedrijf als IFF. Want wie er als student of net afgestudeerde binnenkomt, mag niet meteen hetzelfde werk doen als een vaste kracht. Het bedrijf werkt met een grote markt en zeer uitgebreide selectie producten, die iedere medewerker eerst moet leren kennen. Het duurt ongeveer drie jaar om iemand op te leiden. Het is van onze kant dus echt een investering, aldus Slief.
Merel Huisman, HU student Integrated Communication Management werkt sinds augustus 2007 als marketing assistent bij IFF. Zij heeft zich niet zelf bij Campus Recruitment ingeschreven, maar werd er door een vriend aangeraden en vervolgens door het uitzendbureau gebeld. ‘Ik werk zo’n zestien tot twintig uur in de week bij IFF. In eerste instantie kreeg ik een halfjaar contract, maar dat is inmiddels verlengd tot een jaar. Ik krijg ook steeds meer verantwoordelijkheden.’ Een studiegerelateerd bijbaantje heeft volgens Merel veel voordelen. Ze verdient meer, doet ervaring op bij een groot bedrijf en het staat goed op haar CV. ‘Bovendien heb je kans dat je er je scriptie mag schrijven, en heb je tenminste het idee dat je iets nuttigs aan het doen bent.’
Een makkelijke doelgroep zijn studenten niet, meent Ramses de Groot. Campus Recruitment staat op verschillende banenmarkten om aandacht te trekken. En ook is er op de hu.nl een link te vinden naar de website van het uitzendbureau. Om bedrijven aan te sporen zich aan te melden gaan er accountmanagers op bezoek. En mond-op-mondreclame werkt ook altijd erg goed, heeft De Groot gemerkt. ‘Maar studenten laten zich niet zomaar overtuigen van het feit dat ze zich bij ons moet inschrijven.’ Om hen toch voor zich te winnen organiseert Campus Recruitment de komende tijd een aantal workshops bij opleidingen. ‘Bijvoorbeeld een workshop solliciteren op de FEM. En we hebben een project waarbij we alle studenten die aan de FEM een associate degree als commercieel intercedent volgen een werkervaringsplek garanderen.’
Volgens De Groot is er de komende periode ruimte voor verbetering bij Campus Recruitment. ‘De invulling van interne vacatures gaat heel goed, maar het matchen van studenten met bedrijven kan nog beter. Moet beter. Het opbouwen van een klanten- en kandidatenbestand heeft veel tijd gekost. Maar er zijn steeds meer bedrijven die zich bij ons aanmelden met vacatures. Er zit dus een stijgende lijn in.’ In Amersfoort is net een nieuwe vestiging geopend, maar de ambitie om in heel Nederland vestigingen te openen heeft De Groot niet. Campus Recruitment blijft Utrechts. ‘We willen in Utrecht een vanzelfsprekende partner worden die de aansluiting tussen onderwijs en arbeid kan bieden. Eén loket dat deze twee stromingen samenbrengt.’
Kadertje:
Top 5 van sectoren waarin bedrijven naar studenten zoeken:
– ICT en Techniek
– Financieel
– Bestuur/ Beleid& Recht
– Welzijn
– Commercieel
Top 5 van sectoren waarin studenten een studiegerelateerde bijbaan zoeken:
– Bestuur/ Beleid& Recht
– Sociale studies
– Marketing
– Communicatie
– Welzijn