Achtergrond

Ondernemers in gadgets

Een kraampakket voor mannen, een handig tasje voor diabetici of antimuggenarmbandjes voor op de camping. Deze en andere hebbedingetjes brengen student-bedrijfjes van de opleiding small business and retail management in Amersfoort op de markt. Eerstejaars oefenen hiermee in ondernemen. Vijf van deze bedrijfjes schopten het met hun product tot de regiofinale. Maak kennis met de vijf finalisten die 13 mei strijden om de titel Beste Studentenbedrijf van Midden-Nederland en de overige drie bedrijfjes.

Springplank
De student-ondernemers richten onder de vlag van de Stichting Jong Ondernemen voor een beperkte periode een bedrijfje op. Zij worden begeleid door een docent van de opleiding, maar nemen alle beslissingen zelf. De studenten komen met een idee voor een product, schijven een ondernemingsplan, verdelen de functies, openen een bankrekening, zetten aandelen uit en regelen de productie en inkoop. Zij zorgen ook zelf voor de promotie en de verkoop van het product. Na een bepaalde tijd worden de boeken gesloten, de bedrijfjes opgeheven en de eventuele winst aan de aandeelhouders uitgekeerd. Op deze manier wil de stichting studenten laten oefenen in ondernemen en hiervoor begrip, enthousiasme en waardering kweken. De ervaringen kunnen een ‘springplank’ vormen voor het opzetten van echte bedrijven.

Beste studentenbedrijf
S Evolution, Disway Productions, Dutch Young Pioneers, One Vision en Vertical Sunrise. Dat zijn de vijf finalisten in de verkiezing van het Beste Studentbedrijf van regio Midden-Nederland. Het is voor het eerst dat de finale bestaat uit louter bedrijfjes van de HU Amersfoort. Een van de vijf gaat door naar de landelijke finale op 4 juni in Lelystad, waar zes regionale winnaars het tegen elkaar opnemen. De beste gaat vervolgens door naar de Europese finale in Denemarken.

De vijf finalisten

Bedrijf One Vision
Wie Kasper van den Hoed, Sven Ahrens, Ben Breedveld, Redmar Poortstra, Thijmen Kleinrensink, Roy Hofstee, Tycho van Lith, Rick Bertoen, Noël Westdorp, Jan van Deursen
Product Survive-A-Kid, het kraampakket voor mannen
Functie Een alternatief voor het normale kraampakket, omdat de man bij de geboorte van een kind ook een cadeautje verdient
Prijs € 14,95
Verkoop Ruim honderd. Ook hebben we bijna een deal rond met een Belgische verzekeringsmaatschappij voor enkele honderden pakketten.
Reclame Wij werken vooral met mond tot mond reclame en hebben flyers en visitekaartjes die we uitdelen op beurzen of marktdagen. Daarnaast laten we op verschillende websites de link naar onze site plaatsen.
Budget € 1500,-
Aandeelhouders Wij hebben ongeveer 70 aandeelhouders en dat zijn met name vrienden, familie en kennissen.
Winst/verlies Aan het einde van het jaar hopen we onze aandeelhouders bovenop hun aandeel minimaal 8 euro te kunnen uitkeren. Dit komt dan neer op een totale winst van minimaal 560 euro.
Hoogtepunt Wij hebben op onze eerste beurs in België direct een groot succes geboekt. Onze Belgische klanten vonden het pakket een geweldig idee omdat een kraampakket ook daar vooral iets voor vrouwen is.
Dieptepunt De verkoop van een nieuw product is moeilijker dan dat het lijkt. We zijn langs veel Nederlandse bedrijven geweest om ons product aan te bieden. Daarnaast blijft het op tijd inkopen van alle producten lastig omdat er ook een inschatting gemaakt moet worden van de verwachte verkoop.
Doorstart Misschien…
Website www.survive-a-kid.nl

Bedrijf Disway Productions
Wie Stephanie Kuiper, Jesse van Vessen, Bas Bavinck, Maarten Rinia, Jorn Bronckhorst, Enzo Wessels, Dominique Danai
Product De Diabetas
Functie Het is een hip opbergtasje waarin diabetici hun meetapparatuur kunnen bewaren en meenemen.
Prijs € 23,95
Verkoop We hebben nu 7 tasjes verkocht aan diabetici. In totaal hopen we 110 tasjes te verkopen.
Reclame Via diabetes websites, artikelen in bladen en via de Diabetes Vereniging Nederland.
Budget € 2500,-
Aandeelhouders We hebben 87 aandeelhouders die bestaan uit vrienden, familie en mensen die we niet kennen maar benaderd hebben met een beleggingsvoorstel om te investeren.
Winst/verlies We verwachten € 676,- winst te maken.
Hoogtepunt Het contact met Diabetes Vereniging Nederland (DVN). Ze geven feedback op het product, dat is heel belangrijk voor ons.
Dieptepunt Het intensief samenwerken met een groep studenten is zeer lastig. We hebben veel moeilijke momenten gehad maar zijn hierdoor juist gegroeid en hebben veel geleerd.
Doorstart Hoogstwaarschijnlijk wel, we hebben ideeën die we dit jaar niet meer kunnen uitwerken en waar we meer tijd voor nodig hebben. We willen de verkoopprijs omlaag krijgen en ons assortiment uitbreiden. Ook zien we markt voor ons product in Europa.
Website www.diabetas.nl

Bedrijf S-evolution
Wie Carlos Willems, Maarten Appelo, Mark van Daalen, Kion van Houten, Bart Dix, Jesper Breuers, Mark van Leersum, Jacqueline Krijgsman
Product S-ledjes, kleine fietsverlichting die gemakkelijk bevestigd kan worden op de fiets, jas of tas.
Functie Fietsverlichting verpakt in een handige kleine capsule.
Prijs € 3,-
Verkoop We hebben ongeveer 800 stuks verkocht aan horecabezoekers en bedrijven. In totaal hopen we er 1500 te verkopen.
Reclame Via posters, een reclamefilmpje en flyers. Ons product wordt uiteindelijk verkocht door de horeca-eigenaren.
Budget € 1920,-
Aandeelhouders We hebben in totaal 96 aandeelhouders die bestaan uit familie, vrienden en kennissen.
Winst/verlies Uiteindelijk hopen we op winst, maar leiden nu nog verlies.
Hoogtepunt Onze hoogtepunten zijn het werken in teamverband. Daarnaast is gebleken dat we allemaal de nodige portie doorzettingsvermogen en creativiteit bezitten.
Dieptepunt We hebben per ongeluk een dubbelbestelling geplaatst. Gelukkig konden we die nog terug draaien. Maar dit was voor ons wel het seintje om nog geconcentreerder aan het werk te gaan.
Doorstart Wij maken geen doorstart omdat iedereen te druk is met zijn eigen bezigheden.
Website www.s-evolution.nl

Bedrijf Vertical Sunrise
Wie Harmen Wiersema, Bart Elsendoorn, Timon de Graaff, Mitchel Dijkstra, Jaimy Ponder, Amy Koekebakker, Rick Klaassen, Fleur Romijn, Michiel van Oosterzee, Thomas de Raad
Product Het spel ESCAPE! is een educatief spel bedacht voor kinderen uit groep 7 en 8. In de fantasie van de kinderen speelt het spel zich af op een onbewoond eiland.
Functie Het spel valt onder het genre Comeducatie, een woord dat wij zelf hebben bedacht. Het woord staat voor communicatie, educatie en comedy. Door interactie met elkaar leren de kinderen op een leuke en humorvolle manier nieuwe vaardigheden.
Prijs € 29,75
Verkoop We hebben tot nu toe 50 spellen verkocht. Vooral aan scholen, maar bijvoorbeeld ook aan Scouting Nederland. Onze target ligt op 500. Op het moment zijn we in gesprek met diverse uitgevers. Deze zien erg veel potentie in het spel.
Reclame We hebben een promofilmpje en we gaan verschillende beurzen af om zoveel mogelijk bekendheid te krijgen. Daarnaast proberen we ook publiciteit in de media te krijgen.
Budget € 2940,-
Aandeelhouders We hebben 147 aandeelhouders. Dit zijn vooral familieleden, vrienden en kennissen die het leuk vonden om een studentenbedrijfje als het onze te steunen.
Winst/verlies We verwachten dat we de waarde van de aandelen kunnen verdubbelen.
Hoogtepunt Ons contact met Scouting Nederland en verschillende uitgevers, die erg enthousiast waren over ons product.
Dieptepunt We hebben een boete gehad voor het flyeren in de Jaarbeurs. We weten nu dat we een vergunning voor dit soort activiteiten moeten aanvragen.
Doorstart Dat weten we nog niet.
Website www.verticalsunrise.nl


Bedrijf
Dutch Young Pioneers
Wie Ricardo de Vries, Annemarie Dolman, Tom de Groot, Robin Woudsma, Leander van den IJssel, Paul Postema.
Product Antimuggenarmbandje
Functie Dit armbandje houdt muggen 100 uur op afstand, het is per twee verpakt. De sticker doet hetzelfde en is verpakt per zes stuks.
Prijs € 4,99 (armbandje) en € 4,45 (sticker)
Verkoop Ongeveer 200 producten aan een campingwinkel en een kiosk. Daarnaast hebben wij al voor grote afnemers offertes gemaakt waaronder Kruidvat, Trekpleijster, Anwb en Action. We hopen er in totaal rond de 9000 te verkopen.
Reclame Eerst hebben we gebeld naar mogelijke klanten, maar op een gegeven moment bleek dat dit niet effectief was. We hebben wel al in verschillende kranten gestaan.
Budget € 1320,-
Aandeelhouders Wij hebben 66 aandeelhouders, dit zijn ouders, kennissen maar ook onbekenden.
Winst/verlies Ons rendement is 25% en dat betekent dus 5 euro winst. Op dit moment gaan de verkopen nog erg traag dus we doen ons uiterste best dit alsnog in te halen.
Hoogtepunt Wij zijn op een moment binnengekomen bij de ASwatson Group, de inkooporganisatie van Kruidvat en Trekpleijster. Daar is een mooie pitch gehouden.
Dieptepunt Toen in maart plotseling in één week tijd drie medestudenten vertrokken. Na een reorganisatie konden we gelukkig weer verder met ons bedrijf.
Doorstart Dat hangt erg af van de verkopen.
Website www.dypsc.nl


De andere bedrijfjes

Bedrijf Eleve
Wie Thijs Janssen, Sander Peters, Sjoerd Krebs, Maarten Paauw, Stephanie Wennekers, Nadieh Pleyster, Sebastiaan van Groottevheen, Tanju Gundogdu, Hesan Shazdah, Sven Kroon
Product Een uitgaansportemonnee
Functie Het is een compact knijpportemonneetje met een stevige bevestigingsclip. Deze portemonnee kan aan de binnenkant van je laars, broek of rok worden bevestigd waardoor zakkenrollen onmogelijk is.
Prijs € 5,50
Verkoop We hebben tot nu toe bijna 300 producten verkocht. Deze zijn voornamelijk via de site besteld aan de hand van verschillende krantenartikelen. We hebben in het AD, de Telegraaf en het Brabants Dagblad gestaan. We hebben er nog rond de 200 op voorraad.
Reclame Ons product is op TMF geweest in het programma ‘Kijk dit nou’ en hebben in verschillende kranten gestaan. Dit alles is ons gelukt door veel persberichten te versturen.
Budget 1200 euro.
Aandeelhouders We hebben 59 aandeelhouders. Bestaande uit vooral familie en vrienden, maar ook aan een aantal onbekenden.
Winst/verlies We verwachten een kleine winst te maken met een winst percentage van 20% per aandeel.
Hoogtepunt De media aandacht.
Dieptepunt De berekeningen die we vooraf hebben gemaakt voor kosten bleken achteraf niet helemaal juist te zijn, de kosten zijn iets groter geworden.
Doorstart Nee, omdat de verkopen momenteel vrijwel stil liggen ziet niemand reden tot een doorstart.
Website www.sceleve.nl

Bedrijf Esito
Wie Robert Koelewijn, Frank Tuit, Rogier Wolff, Wouter van Buuren, Richard v/d Put, Tessa Pesulima, Max Rooker
Product Kledingmerk Fruiti
Functie Fruit moet weer hip worden en met dit kledingmerk willen het weer wat populairder maken bij de doelgroep van 15 tot 30 jaar.
Prijs € 24,95
Verkoop We hebben ongeveer 100 T-shirts verkocht en we zijn nog bezig. We verkopen de shirts rechtstreeks aan de consument en een aantal aan marktkoopmannen. We hadden er 350 en we hopen ze allemaal te verkopen.
Reclame NOS headlines heeft een item over ons product gemaakt en we hebben een Hyves pagina.
Budget € 2400,-
Aandeelhouders We hebben 120 aandeelhouders, dit is ongeveer voor de helft aan warme contacten en voor de rest koude contacten.
Winst/verlies Wij gaan uit van een rendement van 10% op het aandeel.
Hoogtepunt De lancering van ons product met het NOS headlines item.
Dieptepunt Vooral de presentaties tegenover de andere bedrijfjes verliep niet altijd even soepel.
Doorstart Een van onze leden heeft aangegeven door te willen met Fruiti. De T-shirts zullen er dan wel anders uit gaan zien.
Website www.esito-sc.com

Bedrijf Especially
Wie Martijn de Kruijk, Oliver Fontein, Patrick Ente van Gils, Lynn Jonkers, Matthijs Agterberg, Wouter Floris, Boaz van der Zeep, Mark van Woudenberg
Product De goededoelenarmband
Functie Uit onderzoek is gebleken dat mensen niet elke maand opnieuw een bedrag willen doneren aan een goed doel. Deze groep mensen doneert liever eenmalig zodat ze niet de lasten hebben van het maandelijkse doneren. Daarnaast is er uit onderzoek gebleken dat mensen graag willen laten zien dat ze maatschappelijk verantwoordelijk bezig zijn door bijvoorbeeld een goed doel te steunen.
Prijs € 7,95
Verkoop We hebben tot nu toe 256 armbanden verkocht. Deze zijn verkocht aan zowel bekende als onbekende personen. In totaal hopen we 334 stuks te verkopen.
Reclame We hebben verschillende soorten media gebruikt. Zo zijn we in de krant gekomen op Radio 3FM bij Giel Beelen. Daarnaast hebben we in Amersfoort en andere steden flyers verspreid en posters kunnen ophangen. De verkoop gebeurt via de webshop of door persoonlijke verkoop.
Budget € 800
Aandeelhouders Wij hebben 40 aandeelhouders, dit zijn vooral mensen uit de warme kring (ouders en vrienden).
Winst/verlies Wij maken vanaf nu alleen nog maar winst.
Hoogtepunt In het begin liepen de armbanden als warme broodjes uit de deur dus dat was echt een hoogtepunt voor ons.
Dieptepunt Na het verkopen aan bekenden ontstond er een moment dat we nu ook aan anderen moesten gaan verkopen. Hierbij is toch wel gebleken dat het erg lastig is om deze mensen te informeren over de armband.
Doorstart Wij hebben het hier nog niet echt over gehad, maar ik denk dat we het aan het einde van het leerjaar afsluiten/liquideren en dat er niemand is die een doorstart maakt.
Website www.i-give.nl

Bekijk een filmpje waarin One Vision haar product aanprijst tijdens de marktdag in Hoog Catharijne