Stage: A² + B² = C²

Wie? Robert Silfhout (19)
Studie? Tweedejaars docent wiskunde
Waar? Schoonhovens College vmbo
Uren? 12 uur
Stagevergoeding? 200 euro per maand
Maanden? September – juni

‘Deze stageplek is echt ideaal. Vorig jaar heb ik tijdens de banenmarkt op school met de directeur van het Schoonhovens College gesproken. Het klikte meteen en de sfeer was prettig. En die sfeer is nu tijdens mijn stage ook belangrijk. De school betaalt mijn opleiding en ik krijg reisvergoeding terwijl ik een OV heb. Ik heb echt mazzel met deze plaats.

Ik geef ict-les aan vmbo-leerlingen van twaalf tot zestien jaar en leer ze omgaan met Word, Excel en andere software. En dat is best vreemd. Ik ben zelf pas negentien en sta alleen voor een groep. Deze stage is hoofdzakelijk voor het leren van didactische vormen, ik ben nog niet zover om het vak wiskunde te doceren. Maar de nadruk ligt op het lesgeven. En dat doe ik volop hier, ik begeleid zelfstandig vijf groepen en ben assistent bij twee. Dan leer je het klappen van de zweep wel.

Zo stond ik in mijn eerste les meteen alleen voor de klas en had ik nog geen onderwerp. Dus ik vroeg aan een leerling: “Wat heb je gedaan in je vakantie?” Hij vertelde dat hij had gemountainbiked. “Oh, wat leuk”, reageerde ik. “Nee hoor, was een grapje.” De klas ging met me aan de haal. Ik voelde me verloren en had geen controle over de klas. Maar toen bleek dat het team waarin ik werk geweldig was. De collega’s spraken de leerlingen op hun gedrag aan en ze staken mij een hart onder de riem. De volgende les gaf de klas me een tweede kans en die heb ik gegrepen. Nu is er geen enkel probleem meer.’