Achtergrond

Stage: Social networks

Naam Masoud Banbersta
Studie Intergrated communication management
Waar Peugeot Nederland NV
Uren 32 uur
Stagevergoeding 240 euro
Periode februari – augustus

‘Ik onderzoek hier de toegevoegde waarde van het gebruik van de nieuwe media als online social networks, zoals hyves en facebook. Momenteel kijk ik vooral naar het bezoekersgedrag op de website van Peugeot. Hoeveel bezoekers hebben we, waar komen ze vandaan, hoe lang blijven ze op welke pagina. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die via nu.nl doorklikken maar twee seconden op een site blijven en mensen die via Autoweek komen dertig seconden. Uiteindelijk schrijf ik daar een kort rapport over en dat wordt naar de afdeling marketing gestuurd. Toen ik hier begon was ik bang dat taal voor mij een barrière zou zijn. Ruim vijf jaar geleden ben ik vanuit Iran naar Nederland gekomen. Omdat Nederlands niet mijn moedertaal is had ik vooral moeite met zakelijk en efficiënt schrijven. In Iran zijn de omgangsregels bij het zaken doen heel anders daar vraag je bijvoorbeeld eerst hoe het met iemand is en hoe het met zijn familie gaat voordat je tot zaken komt. Maar met behulp van mijn stagebegeleider heb ik dat snel onder de knie gekregen. Ik heb de afgelopen maand ook te maken gehad met de lancering van de nieuwe Peugeot 3008 in Nederland. Het was voor het eerst dat hier de wereldwijde lancering plaats vond. Normaal komt hij eerst in Frankrijk op de markt. Dat leverde de nodige stress op, maar het was interessant te onderzoeken welke reclames op welke websites de meeste bezoekers trokken. Daarnaast mocht ik als een van de eersten in de nieuwe Peugeot rijden. Vooral leuk omdat ik hem zelf niet kan betalen en als stagiair geen leaseauto krijg. ‘