Achterhoekers krijgen voorrang op Utrechtse studentenkamers

Begin deze maand verscheen in de Gelderlander een opvallend bericht over tien studenten uit Doetinchem en Bronckhorst die voorrang zouden krijgen op studentenkamers in Utrecht. De privileges gelden voor studenten woonachtig in het werkgebied van woningcorporatie Sité, die betrokken was bij de bouw van Casa Confetti. De regeling deed de wenkbrauwen op de redactie fronsen en daarom nam Trajectum deze opvallende constructie onder de loep.

In feite is de regeling niet nieuw, zo bleek. Al in 2003 ging de Stichting Studentenhuisvesting Utrecht (SSHU) een samenwerking aan met Sité en vijftien andere financiers om de bouw van Casa Confetti te kunnen bekostigen. In ruil voor hun investering kregen Sité en de overige investeerders de mogelijkheid om in Utrecht jaarlijks een aantal studenten te plaatsen. ‘Het is bijzonder lastig om de benodigde financiën te vinden voor dit soort projecten. Dankzij deze unieke samenwerking is het toch mogelijk geweest om Casa Confetti te bouwen’, aldus Annemiek van Vondel van SSHU. ‘Het aantal studenten dat geldschieters mogen plaatsen hangt af van de hoogte van de investering’, vervolgt Van Vondel.

Dat er jaarlijks tien studenten vanuit het werkgebied van Sité komen is lang niet altijd het geval volgens woordvoerder Ans Huntink. ‘Soms komt het voor dat er minder aanmeldingen zijn. In dat geval wordt de regio uitgebreid en maken ook studenten in de omgeving van Doetinchem of Bronckhorst meer kans op huisvesting in Utrecht. Bij teveel aanmeldingen hanteren we een loting.’

Samir Španja, voorzitter van belangenbehartiger van SSH-huurders BoKS laat in een reactie weten verbaasd te zijn over de regeling. ‘Ik werk hier nu drie jaar, maar ben niet van deze constructie op de hoogte. Iedere student die op zoek is naar woonruimte heeft evenveel rechten, ongeacht of hij nou uit Leeuwarden, Doetinchem of Utrecht komt. We gaan deze regeling nader bekijken.’