Actie HU-student vertraagt opheffing buslijn

In november van dit jaar diende Sam Hageraats, student Rechten aan de HU, een petitie in tegen het schrappen van buslijn 45. En niet voor niets. De bus zou vanaf deze maand (9 december) niet meer rijden. Dat is uitgesteld naar 31 maart.

Deze winter kan Sam gelukkig nog gebruik maken van buslijn 45, die hem van zijn woonplaats Schalkwijk via Utrecht Centraal, naar De Uithof brengt. Sam is nagenoeg blind en vanwege deze beperking afhankelijk van het openbaar vervoer.

In maart moet de buslijn alsnog plaatsmaken voor een pilot met een belbus. In AD Utrecht noemt Sam dat ‘geen echte bus’, maar ‘eerder een vorm van taxivervoer’. De belbus gaat pas rijden als iemand daar via de app om vraagt. ‘Deze app werkt nog niet goed genoeg’, vertelt Sam. ‘Daarom staat het even stil.’

Petitie

Voor zijn online petitie verzamelde hij bijna 700 handtekeningen. Hoewel Sam na een gesprek met de gemeente ‘niet meer zo negatief is als eerst’, zegt hij ‘nog steeds tegen de invoering van de proef te zijn’. ‘Ik ben geen fan van het idee. Het blijft een drempel voor sommige mensen om de bus te gebruiken. Wel vind ik het nu minder erg. Ik heb meer uitleg over hoe het er allemaal moet gaan uitzien.’ Ook de gemeente ziet in dat de communicatie over het afschaffen van buslijn 45 niet goed was. Daarnaast werkt het aan een betere belbus-app, die gemakkelijker is in het gebruik.

Effect

De reden voor de proef met een belbus is dat het aantal reizigers in provincie Utrecht groeit, maar het budget niet. De verwachting is dat in de toekomst meerdere onderbezette bussen noodgedwongen plaats moeten maken voor een belbus.

Volgens Sam heeft zijn petitie wel effect gehad. ‘De gemeente ziet nu in dat de app nog niet heel gebruiksvriendelijk is. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat de pilot wel door was gegaan als ik er niets over had gezegd.’