Actie levert ‘mooie plaatjes’ op

Enkele tientallen studenten van de Universiteit Utrecht demonstreerden donderdag 3 december kort tegen het opheffen van de papieren editie van het Ublad.

Zij gaven gehoor aan de oproep van de actiegroep Redt het Ublad om in het geweer te komen teggen de opheffing van het blad, dat na december niet meer verschijnt. De studenten stonden enkele minuten stil met zwarte tape voor hun mond op het plein voor de universiteitsbibliotheek. Daarmee symboliseren zij dat de universitaire pers in hun ogen ‘monddood’ word gemaakt. De universiteitskrant gaat vanaf januari alleen in digitale vorm verder.

Max Patelski, initiatiefnemer van de actiegroep en studentlid van de universiteitsraad, zei na afloop dat de actie ‘mooie plaatjes’ heeft opgeleverd voor de pers. Volgende week wordt een papieren petitie uitgedeeld die oproept tot behoud van het Ublad. De digitale variant is na drie dagen door 1850 personen getekend.

In de een na laatste uitgave van het Ublad, die donderdag verscheen, schrijft hoofdredacteur Armand Heijnen dat de redactie vanaf januari op een innovatieve manier te werk gaat. Behalve de gebruikelijke verslaggeving van de journalisten, nodigt het ‘Ublad 2.0’ studenten en medewerkers uit zelf artikelen in te zenden, blogs bij te houden en filmpjes te maken. Universiteit en redactie lopen hiermee in het land voorop, stelt Heijnen.