Actie voor behoud van Ublad

De studentenfractie in de universiteitsraad van de Universiteit Utrecht is een actie gestart om het Ublad te redden. De universiteitskrant wordt volgens de initiatiefnemers met opheffing bedreigd.

Onderdeel van de actie is de website www.redhetublad.nl, die maandag 30 november online is gegaan. Hier kan eenieder een petitie ondertekenen. Deze is eind van de dag door honderd personen – al dan niet anoniem – ingevuld. Ook is de actiegroep aanwezig op Hyves, Linelin en Facebook.

Het college van bestuur wil de papieren krant met ingang van 1 januari stoppen en met een digitale variant verder gaan. Redenen zijn een dalende oplage en tekorten bij het blad en de universiteit.

‘Ook elders gaat men over op digitale communicatie’, zei collegevoorzitter Yvonne van Rooy, zo meldt het Ublad op de site. Zij benadrukte dat een eventuele website journalistiek onafhankelijk kan opereren.

Eind vorig jaar bracht het Ublad zelf het bericht naar buiten dat de redactie en hoofdredacteur verdeeld zijn over de toekomst van het blad.