Actievoerders UvA nog niet tevreden

Studenten en docenten zijn nog niet tevreden met de toezeggingen die het UvA-bestuur gisteren deed. Dat besloot de gezamenlijke General Assembly van De Nieuwe Universiteit en Rethink UvA woensdagmiddag.

'We waarderen dat het bestuur met een aantal punten is gekomen', laat docent Jitske Jasperse weten. 'Maar het is te vaag en te algemeen en daardoor is er nog geen sprake van teruggewonnen vertrouwen.' De bezetting van het Maagdenhuis lijkt voorlopig dus nog niet voorbij.

Meer inspraak
In een brief aan alle studenten en docenten
beloofde het bestuur van de Universiteit van Amsterdam gisteren meer inspraak, meer openheid over de financiën en meer vaste contracten. In tien punten zette collegevoorzitter Louise Gunning de 'startpunten' uiteen voor verdere onderhandelingen.

Docent Rudolf Valkhoff, actievoerder van het eerste uur, liet gisteren al weten dat hij  'het uitgangspunt toejuicht' maar dat wat hem betreft het vertrouwen tussen het bestuur van de UvA en docenten en studenten 'geenszins' werd hersteld. Aftreden is volgens hem het enige wat 'realistisch gezien' het vertrouwen in het bestuur zou kunnen herstellen.

Mobiele eenheid
De onrust in Amsterdam begon begin februari met de bezetting van de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het Bungehuis werd na elf dagen actie ontruimd door de mobiele eenheid, waarna studenten een dag later het Maagdenhuis binnenvielen.