Columns

Advertentiebeoordeling

Het laat me niet los hoe er op onze hogeschool omgegaan wordt met advertentiegelden. Heb je een aardig budget om te besteden, dan bestaat er zogenaamd retourcommissie als je de advertenties plaatst via een media- of reclamebureau. Maakt de HU daar gebruik van? Er bestaan gespecialiseerde bureaus met ervaring in het maken van personeelsadvertenties. Toch blijven velen denken, onder wie HU-medewerkers, het zelf te kunnen om zo geld uit te sparen.

Ooit gebruikte ik het voorbeeld van het wasmiddel Dobbelman, die een 1/1 (hele) pagina f.c. (full colour) plaatste in Libelle en Margriet. In een advertentie moet je een duidelijke eenduidige boodschap hebben. De opdrachtgevers kwamen er niet uit. Dobbelman wast milieuvriendelijk. Maar de marketing manager dacht waarschijnlijk, als we toch dure advertenties plaatsen, wil ik ook vertellen dat we goedkoop zijn en dat we hagelwit wassen. Het was de laatste grote tijdschriften campagne van Dobbelman.

Een beetje te vergelijken met onze campagne waarin alle docenten die we voor de FEM zoeken achter elkaar zijn gezet. Drie jaar geleden plaatsten we een hele pagina in de (grote) Volkskrant waarin we verschillende vacatures toonden. Die scoorde goed. Maar die pagina viel op en de vacatures stonden gescheiden vermeld. Nu past het spreekwoord Penny wise pound foolish.