Advocate moordenaar Laura Korsman: ‘Gevangenisstraf is te lang’

Buren leggen bloemen neer tegenover het huis van Laura

Zamir. M, de Nieuwegeinse man die HU-studente Laura Korsman om het leven bracht, wil minder gevangenisstraf. Volgens zijn advocaat heeft de rechtbank tijdens het opleggen van de straf, 15 jaar cel met dwangverpleging, te weinig rekening gehouden met zijn psychische ziekte.

Eerder werd al bekend dat M. in hoger beroep ging tegen de opgelegde straf. Zijn advocaat Mariëlle van Essen zegt tegen het AD niet te begrijpen dat er zowel een hoge straf als tbs met dwangverpleging is opgelegd.

‘Nu is sprake van heel zware vergelding én een zware behandeling voor zijn ziekte. Maar tegen de tijd dat hij uit de cel komt en zijn behandeling begint, is hij naar verwachting volledig geïnstitutionaliseerd. Behandeling heeft dan nauwelijks nog effect.’

Tijdens het hoger beroep volgend jaar zal zij dan ook pleiten voor minder gevangenisstraf. ‘Nu is gekozen voor een straf die in de visie van het OM en de rechtbank past bij iemand die met name slecht is en niet ziek.’

Vragen

De advocate verwacht niet dat nabestaanden van de Verpleegkunde-studente nog antwoorden krijgen op de vragen die zij nog hebben. Zij willen graag weten wat zich precies heeft afgespeeld in haar studentenwoning aan de Bosboomstraat in Utrecht.

‘Ze moeten het wat dat betreft mijns inziens niet hebben van wat Zamir op zitting gaat zeggen, maar van wat al in het politiedossier staat. Wat hij gaat verklaren is uiteindelijk aan hem zelf. Maar zijn proceshouding in juni past in mijn optiek bij zijn persoonlijkheidsstructuur’, aldus Van Essen in het AD.