Af en toe xtc nemen is geen probleem, vindt helft van de jongeren

Foto: Kees Rutten

Een paar keer per jaar een xtc-pilletje? Dat moet kunnen, vindt 49 procent van de jonge mensen tussen de 16 en 34 jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van EenVandaag. Aan het onderzoek deden 24.967 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 4 tot en met 8 oktober 2019.

Naar aanleiding van de moord op advocaat advocaat Derk Wiersum zei premier Rutte dat de gebruikers van harddrugs onderdeel uitmaken van drugscriminaliteit. Daar is 78 procent van de deelnemers aan het onderzoek het mee eens. Het andere deel niet. ‘De dealers raken hun drugs in het buitenland immers toch wel kwijt’, is de gedachte.

Hoe ouder de ondervraagde, des te kritischer hij is over drugsgebruik. Zo vindt 69 procent van de 35-plussers af en toe xtc gebruiken wél een probleem.

Trajectum sprak al eerder met HU-studenten over drugsgebruik. ‘Mainstream’, noemden zij het toen. ‘De huisfeesten op de IBB (studentencomplex op de Ina Boudier Bakkerlaan, red.) zijn berucht.’