Afgelopen voorjaar je bijbaan verloren door corona? Je hebt nog twee weken om financiële regeling TONK aan te vragen.

leenstelsel
Foto: Kees Rutten

Je had het mooi voor elkaar, baantje gescoord, genoeg inkomsten… Tot je door corona de bijbaan verloor. Als je door de pandemie minder inkomsten hebt gehad kun je via de gemeente Utrecht een bijdrage aanvragen voor je woonkosten. Ook wel TONK genoemd. Goed nieuws voor studenten: sinds deze zomer kan dat ook als je geen zelfstandige woning huurt. Tot en met 30 september kun je TONK nog met terugwerkende kracht aanvragen vanaf januari 2021.

TONK is ‘de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten’. Een vergoeding die je kunt aanvragen als je inkomsten door corona zijn verminderd. Denk aan het (gedeeltelijk) verlies van je baan of opdrachtgevers.

Hoe werkt het?

‘Alle Utrechters die vanwege corona minder inkomsten hadden, kunnen zich melden bij de gemeente. Het maakt niet uit of je een baan hebt, student bent of flexwerker. We hopen dat meer Utrechters zich melden, nu de TONK is verruimd’, zegt wethouder Linda Voortman (Werk & Inkomen).

Woon je in Utrecht, dan  kun je TONK aanvragen door een formulier in de te vullen op de site van de gemeente Utrecht. Je moet 18 jaar zijn of ouder, je inkomen moet minstens 15 procent lager zijn dan vóór corona, en zo zijn er nog wat voorwaarden. Je kunt per huishouden één keer per half jaar een bedrag krijgen.

De deadline voor ‘TONK 1’ (januari t/m juni 2021) bij de gemeente Utrecht is 30 september. Voor ‘TONK 2’ (juli t/m december 2021), is de deadline 31 december.