Afstuderen ‘with honours’ wordt makkelijker

Het wordt eenvoudiger om met het Honours Certificaat af te studeren. Vanaf januari 2016 wordt de eis losgelaten dat de verdiende honourssterren moeten voldoen aan vijf voorgeschreven profielkenmerken.

Tot op heden moeten afstudeerders die de aantekening ‘with honours’ bij het diploma willen behalen, aantonen dat zij vakbekwaam, innovatief en gedreven zijn en beschikken over internationale ervaring en leiderschapskwaliteiten. De verplichting om voor elk van deze kenmerken een apart onderwijsonderdeel te hebben gevolgd, komt te vervallen omdat het te ‘beperkend’ werkt: studenten krijgen voortaan een certificaat als zij vijf sterren hebben behaald naar eigen keuze.

Gepersonaliseerd onderwijs
Dat staat in de nota HU Honours die het college van bestuur ter goedkeuring aan de Hogeschoolraad heeft gestuurd. Sinds 2010 zet de hogeschool zich in om ambitieuze studenten meer uit te dagen door meer gepersonaliseerd onderwijs aan te bieden. Zij kunnen extra of verzwaarde onderwijsonderdelen volgen en zo sterren verzamelen.

Nieuw is verder dat het excellente onderwijs wordt ontwikkeld en uitgevoerd door speciaal opgeleide honoursdocenten en senior honoursdocenten. Zij hebben daartoe de basis- of experttraining honoursdidactiek gevolgd. Elke faculteit telt straks zo’n tien senior honoursdocenten, is de bedoeling. De toekenning van de kwalificatie ‘with honours’ komt in handen van een commissie van twee honoursdocenten en twee vertegenwoordigers uit het beroepenveld.

Honoursminoren
Elke faculteit biedt in de plannen minimaal één honoursprogramma van dertig EC’s (studiepunten), dat maximaal zes sterren oplevert. Daarnaast is het de bedoeling dat elke opleiding een aantal cursussen op honoursniveau biedt. Ook wordt een aantal honoursminoren ontwikkeld. Studenten die binnen en buiten de hogeschool bijzondere activiteiten hebben verricht, kunnen eveneens een ster aanvragen.

De aanvankelijk doelstelling – dat tien procent van de studenten in 2020 deelneemt aan honoursonderwijs – wordt verbreed naar het streven dat tien procent participeert in honoursonderwijs, cum laude afstudeert of twee studies tegelijkertijd volgt. Uit een onderzoek uit november vorig jaar bleek dat 5,7 procent van de studenten is gestart met een vorm van honoursonderwijs, maar dat slechts 2,4 procent er daadwerkelijk een of meerdere sterren behaalde.

UPDATE
De Hogeschoolraad heeft 27 mei niet ingestemd met de plannen voor een vernieuwd honoursbeleid omdat het bestaande honoursbeleid 'steeds meer ingebed raakt in de organisatie en zijn vruchten steeds meer begint af te werpen', meldt de HSR op de website Ook vindt de HSR de nieuwe opzet 'te ambitieus' en 'te formalistisch'. Bovendien gaat HU-centraal volgens de raad een te grote rol spelen.