Algemene technologie gaat nog jaartje door

De instroom van de opleiding algemene operationele technologie, die per september zou stoppen, gaat nog een jaar door.

Reden: de hogeschool was te laat met het aanvragen van toestemming om AOT af te bouwen.

Vlak voor de zomervakantie kregen zo’n veertig eerstejaars die zich voor de voltijdstudie hadden aangemeld een brief dat er geen studenten worden aangenomen. De hogeschool wil de opleiding beëindigen; ouderejaars kunnen nog wel hun diploma halen.

Maar de aanvraag voor het stopzetten van AOT had voor afgelopen februari bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) moeten liggen. Die toestemming is er nu niet en dus is de opleiding verplicht eerstejaars aan te nemen. Slechts enkele studenten starten dit jaar met de gemeenschappelijke propedeuse van AOT, werktuigbouwkunde en industriële automatisering ‘We zullen dit jaar op tijd de aanvraag de deur uit doen zodat de opleiding volgend jaar werkelijk stopt’, zegt Do Blankestijn, directeur van het Institute for Engineering and Design.

Het stopzetten van algemene operationele technologie vormt een onderdeel van het plan tot herziening van het aantal opleidingen van het instituut. De directie wil op termijn een kleiner aanbod, waarbij studenten meer keuzevrijheid krijgen om zelf een studieroute samen te stellen. Een aantal kritische opmerkingen in een advies van bureau Hobéon ten behoeve van de lopende accreditatie (een kwaliteitstoets) leidde tot een versneld besluit om AOT te beëindigen. Het all round advies aan accreditatieorganisatie NVAO was overigens positief, stelt de instituutsdirecteur.