‘Alle Inholland-studenten krijgen baan’

Studenten die dit jaar afstuderen aan de Hogeschool Inholland krijgen allemaal een baan. Dat garanderen Inholland-voorzitter Doekle Terpstra en voorzitter Hans Kamps van de Algemene Bond Uitzendondernemingen.

Het gaat om Inholland-studenten van alle opleidingen, dus niet alleen van opleidingen die in opspraak zijn geraakt. Nadere details volgen nog, zegt Terpstra, net nadat hij opnieuw met de ABU overlegd heeft. ‘Ik denk dat dit zeer goed nieuws is voor onze studenten.’

Zelf heeft hij ‘geen enkele twijfel’ over hun kansen op een baan. Maar hij snapt dat studenten na alle perikelen zich zorgen maken over reputatieschade. ‘Wij willen hun graag extra vertrouwen geven.’

De meest recente cijfers over het arbeidsmarktperspectief van studenten stammen uit 2009, toen de economische crisis op zijn hoogtepunt was. Toen had 55 procent van de hbo’ers anderhalf jaar na afstuderen een vaste baan. Onder alumni van Inholland was dat 59 procent, aldus Inholland. Ook het startsalaris was iets hoger.

Het komt dus wel goed met de alumni van Inholland, concludeert hij. Maar voor studenten die het moeilijker hebben, gaan de uitzendbureaus proberen een vaste baan op hbo-niveau te vinden.

Terpstra kent Hans Kamps van de ABU naar eigen zeggen al vele jaren. ‘We kwamen elkaar onlangs tegen. Ook hij heeft alle vertrouwen in onze afgestudeerden. We vroegen ons af hoe we elkaar konden helpen. Daar is deze afspraak uit voortgekomen.’