Als iemand alleen maar zo snel mogelijk wil doorstromen naar de universiteit vind ik dat jammer

In de tweede aflevering van de serie Docent over Student: Maartje Vermeulen, docent bij HBO-Rechten, over ongeïnteresseerde studenten, haar studententijd en de soms stroperige organisatorische processen binnen de HU.

Ooit een lievelingsleerling gehad?
‘Uhm, nee, eigenlijk niet. Ik vind studenten ontzettend leuk, en waarom? Ik heb mijn eigen studententijd als heel fijn ervaren. Ik heb bijvoorbeeld te gekke stages gedaan in het buitenland. Toen ik voor het eerst aan het werk ging met een baan waarvoor ik had gestudeerd, vond ik dat plezierig. Mijn eerste baan was student-assistent bij mijn eigen opleiding, Sociaal Juridische Dienstverlening.  Wat me daarin aantrok, was het helpen van jonge mensen bij het maken van keuzes in een periode van hun leven waarin alles kan.

Heb je ooit moeite gehad met een bepaalde student?
‘Nou, ik vind het lastig dat sommige studenten niet goed weten welke richting ze op willen en dan ongeïnteresseerd zijn tijdens de les. Sommigen hebben het plaatje van de advocaat in hun hoofd, maar wij bieden HBO-Rechten. Met deze opleiding kun je niet gelijk advocaat worden. Studenten moeten daarvoor doorstromen naar de universiteit.  Als iemand alleen maar zo snel mogelijk wil doorstromen vind ik dat jammer, want je mist zoveel. Soms halen studenten dan de punten ook niet, omdat ze zo erg bezig zijn met het toekomstbeeld en niet met het hier-en-nu. Het mooiste is als een student ook de motivatie op kan brengen voor deze studie, waar je ook veel andere beroepen mee kunt uitvoeren.’

Als je de baas van de HU zou zijn wat zou je als eerste veranderen?
‘Voor mijn gevoel hebben we binnen Hogeschool Utrecht te veel verschillende laagjes en organisatorische processen. Studenten worden daardoor van het kastje naar de muur gestuurd. Het zou mooi zijn als opleidingen een eigen loket hebben waar studenten hun vragen aan kunnen stellen. Ik zie regelmatig dat studenten met een omweg bij de juiste persoon komen.’

Wat moet een student vooral wel doen en wat niet?
‘Het is aangenaam als een student geïnteresseerd is in de stof, meedenkt en van zich laat horen. Ik geef les in ethiek en recht. Bij dit vak is het leuk om met de studenten in gesprek te gaan. Wat een student niet moet doen, is disrespectvol met andere studenten omgaan. Iedereen moet zijn mening kunnen hebben.’

Ook interessant: Stappen studenten straks het vliegtuig weer in?