Alternatieve plekken voor wooncontainers De Uithof

De spaceboxen van de Uithof zullen in september niet verhuizen naar de Van Lieflandlaan in Tuindorp-West. Dat laat wethouder Gilbert Isabella weten in een aangepast voorstel dat komende donderdag in de gemeenteraad zal worden besproken. Wel blijft wat betreft Isabella het braakliggend terrein beschikbaar voor tijdelijke studentenhuisvesting.

Isabella presenteert komende week in de gemeenteraad vijf mogelijke locaties voor tijdelijke studentenhuisvesting, waaronder de Van Lieflandlaan. Andere locaties zijn Overtuin naast de Rode Doos in Leidsche Rijn, Archimedeslaan 16, de Cartesiusdriehoek en de Tweede Daalsedijk. Alleen de locaties Van Lieflandlaan en Overtuin in Leidsche Rijn zijn op korte termijn beschikbaar omdat de gemeente hier grondeigenaar is.

De 234 wooncontainers die nu nog op de Uithof staan moeten daar in september dit jaar verdwijnen omdat er 570 studentenwoningen worden gebouwd. Isabella wilde de containers na de zomer verplaatsen naar een braakliggend terrein aan de Van Lieflandlaan in Tuindorp-West.

De bewoners van Tuindorp-West zijn hier tegen in het geweer gekomen omdat zij vinden dat er al genoeg studenten in hun buurt wonen. Bovendien kregen ze pas op het allerlaatste moment te horen dat de containers in hun wijk geplaatst zouden worden. De Utrechtse gemeenteraad toonde begrip voor de bezwaren van de bewoners en heeft Isabella de opdracht gegeven om op zoek te gaan naar mogelijke alternatieve locaties voor de wooncontainers.

De locatie in Leidsche Rijn is voor VIDIUS studenteunie echter niet aanvaardbaar, stelt voorzitter Leonie van der Velden. 'Dat is 50 minuten met het openbaar vervoer en er zijn geen voorzieningen zoals een supermarkt in de buurt. Deze locatie zou alleen aanvaardbaar zijn als er zo'n 3000 studentenwoningen komen met voorzieningen erbij en goed openbaar vervoer.'

Van der Velden heeft er op zich geen problemen mee dat de wooncontainers niet op de Van Lieflandlaan worden geplaatst, zolang uitstel maar afstel wordt. 'De wethouder noemt een aantal alternatieve locaties en wat ons betreft worden die allemaal ingezet voor studentenhuisvesting.'