Alumnus lanceert film over student-asielzoekers

‘Blokken voor een nieuwe toekomst’ heet de interactieve documentaire over vluchtelingstudenten van oud-student journalistiek Emiel Elgersma. De webdocumentaire, die vandaag gelanceerd wordt, vertelt het verhaal van twee asielzoekers die aan de HU studeren en een die is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht.

De hoofdrolspelers zijn: Ibrahim uit Guinee (student journalistiek), Himan uit Iran (moleculaire biologie bij het Institute for Life Science) en Ramona uit Roemenië (dochter van een Iraanse vluchteling). Zij studeerde geneeskunde aan de UU en werkt nu als arts-onderzoeker radiotherapie bij het UMC Utrecht.

Dankzij het Universitair Asiel Fonds (UAF) konden zij studeren. In de documentaire vertellen zij het verhaal over hun land van herkomst en over hun huidige leven. De film werd gemaakt met steun van het UAF, gemeente Utrecht en de HU.
Multimediajournalist
Elgersma is een Utrechtse multimediajournalist die experimenteert met video, fotografie en nieuwe internettechnieken. Met de webdocumentaire wil hij een ander beeld neerzetten van vluchtelingen. ‘De mensen die ik tegenkwam, waren allemaal keihard aan het studeren en bezig een nieuw leven op te bouwen. Ze hebben een enorme drive, daar heb ik bewondering voor’, zegt hij in een persbericht.

De documentaire is hier te bekijken.

Foto: screenshot uit de film