Ambtenaren jagen op studenten met valse adressen

Deze week start de gemeente Utrecht een onderzoek naar valse adressen van uitwonende studenten. Door als uitwonende geregistreerd te staan krijgen studenten een hoger bedrag aan studiefinanciering uitgekeerd.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Gemeente Utrecht en DUO hebben in november 2012 een convenant gesloten waarin nadrukkelijk een samenwerking naar opsporing van adresmisbruik onder studenten is afgesproken. Op jaarbasis zullen er ongeveer honderd adresonderzoeken plaatsvinden in de stad Utrecht.

Een student kan om verschillende redenen worden onderzocht, bijvoorbeeld wanneer de student in een straal van een paar kilometer van het ouderlijk huis gaat wonen en vervolgens een uitwonende beurs aanvraagt. In 2010 is al eens een pilot gehouden waaruit bleek dat er veel onterechte uitwonende beurzen werden uitgekeerd. Op basis van die resultaten heeft de Tweede Kamer destijds besloten actief te speuren naar deze misbruik onder studenten.